Трейлери та відео

Як створювали промо для шоу «Супер Топ-модель по-українськи»
Дмитро Комаров розповів, що покажуть у новому сезоні «Світ навиворіт»

«Принцип задоволення»: як копродукція зі Східної Європи завойовує серця глядачів по всьому світу

18.01.2020
об 12:13

Влітку минулого року міжнародна кінокомпанія Star Media оголосила про початок роботи над масштабним проєктом «Принцип задоволення» (The Pleasure Principle). Це перший копродукційний серіал такого масштабу, у створенні якого взяла участь Україна – об'єднаними зусиллями Star Media та Міністерства культури. Більше того, стрічці вдалося зібрати на одному майданчику по-справжньому інтернаціональну команду: окрім української сторони, над проєктом працювали представники Польщі (компанія Apple Film Production і мовець Canal+ ) і Чехії (Česká televize).

Ще на етапі зйомок у фільму з'явився міжнародний дистриб'ютор – авторитетна німецька компанія Beta Film, яка вже багато років присутня на всіх значних світових ринках контенту. «Принцип задоволення» вже бачили в Польщі й Чехії, а скоро його оцінять і українські глядачі.

10-серійний проєкт вирізняється не лише небувалим для України розмахом виробництва, але й сюжетом. Поки вітчизняні телеканали змагаються між собою у виробництві мелодрам, Star Media взяла історію, яка одночасно нагадує перший сезон культового американського серіалу «Справжній детектив» і датсько-шведський проект «Міст», який з моменту виходу вважається класикою скандинавського нуару.

Жанр «Принципу задоволення» творці визначають як детективний трилер, а його дія починається на одеському пляжі, де теплим літнім вечором знаходять голе тіло молодої дівчини. Незабаром схожі вбивства відбуваються у Варшаві й Празі, де поліція знаходить тіла з подібними каліцтвами. Слідчі з різних країн простежують у цій черзі вбивств однаковий почерк. Це примушує їх об'єднати зусилля, щоб відшукати холоднокровного злочинця.

Автором ідеї та режисером кінокартини став знаменитий польський кінематографіст Даріуш Яблонський. За його словами, він давно виношував ідею об'єднати в одному проєкті свої улюблені міста – Одесу, Варшаву та Прагу: «Це три моїх коханих міста. Років п'ять назад я почав думати, як об'єднати ці міста в одному фільмі, який би показав унікальність кожного».

Для того щоб мрія стала реальністю, Даріуш запросив у проєкт одного з найкращих польських сценаристів Мачея Мачеєвського, відомого авторством популярного детективного серіалу «Поліцейський». «Я сказав йому, що в нього немає жодних обмежень у бюджеті майбутнього фільму. Це дозволило сценаристові не стримувати фантазію, так що він написав дійсно масштабну історію, втілення якої на екранах вимагало великих вкладень. Щоб зібрати необхідну суму, я вирушив на пошуки зарубіжних партнерів», – описує Яблонський початкові етапи життя майбутнього хіта.

Враховуючи розмах проєкту, довго шукати партнерів Даріушу не довелося: до нього ще на етапі ідеї приєдналися чехи в особі громадського мовця Česká televize і кінокомпанія Star Media. Продюсерами з боку України стали Влад Ряшин і Олексій Терентьєв. «На сьогодні для наших країн самостійно зняти серіал такого масштабу з фінансового поглду складно. Це стало можливим тільки завдяки копродукції. Цим серіалом ми хотіли підкреслити інтеграцію України у європейський простір», – говорить Влад Ряшин, засновник і генеральний продюсер кінокомпанії Star Media.

 

Star Media брала участь у створенні серіалу практично із самого початку, і це не могло не відбитися на сценарії. Творці спочатку ставили перед собою мету зробити персонажів максимально близькими до реальності, а відмінності між поляками, чехами й українцями – помітними й виправданими. Для цього над фінальним варіантом скрипта Мачеєвського ґрунтовно попрацювала група українських сценаристів, завданням яких було адаптувати його до наших реалій. Крім того, у стрічці строго дотримані пропорції касту: українців тут грають українці, поляків – поляки, а чехів, відповідно, чехи.

Говорячи про каст, необхідно зауважити, що він тут дійсно зоряний і об'єднує найкращих акторів трьох країн. Головні ролі слідчих на екрані втілюють полька Малгожата Бучковська («Вольта»), чех Карел Роден («Перевага Борна») і українець Сергій Стрельников («Чуже життя», «Пристрасті по Чапаю»). З українського боку у фільмі також задіяні Станіслав Боклан (у ролі начальника головного героя), Даша Плахтій (грає кримінальну журналістку) і Наталія Васько (їй дісталася роль патологоанатома).

«Головну героїню в польській сюжетній лінії серіалу звуть Марія, – трохи відкриває подробиці режисер Даріуш Яблонський. – Це дуже складний персонаж. Вона кинула досить успішну кар'єру музиканта й стала поліцейською. Я пробував на цю роль багатьох актрис. Але єдиною, кому вдалося зіграти її дійсно музично, була Малгожата Бучковська. У деяких випадках я просив її зіграти ту чи іншу сцену із джазовим настроєм, на що вона з розумінням кивала».

Українець Сергій Стрельников викликає у творців схожі емоції: «Він має приголомшливу харизму й може перевтілитися в дуже складного персонажа. Сергій просто світився своєю роллю. Зверніть увагу – у нашому серіалі він самостійно виконав усі трюки. Він має такий самий шарм, як Ален Делон або Хав’єр Бардем», – говорить про актора Влад Ряшин.

Повноцінними героями проєкту стали й міста. Із самого початку творці робили все можливе, щоб привнести до кінокартини особливу атмосферу Одеси, Праги й Варшави, а тому глядачі побачать унікальні локації кожного з них. «Одеса в цьому ланцюжку міст – уособлення свободи, яка передається через відкритий простір моря. На контрасті у фільмі з'являється буржуазна Прага й ділова Варшава з її хмарочосами в самому центрі міста», – описує свою роботу режисер, додаючи, що після перегляду «Принципу задоволення» глядачі з усієї Європи напевно захочуть відвідати ці міста.

Що стосується загальної атмосфери стрічки, то її Ряшин описує як нуар, знятий у скандинавському стилі: «У цьому фільмі тягучі епізоди й просто магнетична атмосфера – він затягує настільки сильно, що вирватися вже неможливо».

Загадковою є і назва проекту, яка може легко збити з пантелику незнайомих з психоаналізом глядачів. Яблонський із цього приводу жартував, що колеги підозрювали його у випуску фільму для дорослих – саме такі асоціації може викликати словосполучення «принцип задоволення». Проте продюсер фільму Олексій Терентьєв пояснює, що корені походження тайтла треба шукати в жаргоні криміналістів: «Це термін із судової психіатрії, коли вбивця повторює злочини, керуючись деяким принципом задоволення. Тобто людина прагне обіграти вбивство в якійсь певній формі. І в нашому серіалі вбивця також скоює злочини за одним і тим самим сценарієм у різних містах».

З одного боку, інтернаціональність надає картині неповторного шарму, але з іншого – під час зйомок це викликало певні труднощі. Пов'язані вони були з тим, що на майданчику звучало відразу п'ять мов – англійська, німецька і мови країн-творців. Режисерові в таких умовах доводилося непросто, проте з часом у Даріуша сформувалося порозуміння як з акторами, так і з членами знімальних груп, а українцями Яблонський залишився особливо задоволений: «Мене вразило те, наскільки самовіддано працюють українці. Наприклад, одну з найскладніших сцен ми знімали вночі в Чорному морі, коли температура опустилася нижче нуля. І я хотів, щоб камера в цій сцені рухалася по воді під мостом. У результаті оператор надів водолазний костюм, поліз у воду й просто ідеально зняв цю сцену. При цьому під час усього цього процесу він і його колеги постійно сміялися. Тоді я запитав: «Зараз 4-та ранку, темно, температура мінус п'ять, ти пливеш з камерою в солоній воді десь під мостом. Чому ти при цьому смієшся?» На що мені відповіли: «Я уявляю, як де-небудь у Голлівуді побачать цю сцену й гадатимуть, наскільки складний кран використали, щоб зняти кадр з такого хитромудрого ракурсу. І вони ніколи не дізнаються, як це знімалося насправді».

Зрозуміло, зйомки такого рівня вимагали значних інвестицій, адже тривали понад дев'ять місяців, а у виробництві було задіяно майже 500 кінопрофесіоналів з трьох країн. За словами творців, бюджет стрічки порівнянний з вартістю якісних європейських серіалів. З українського боку були вкладені як приватні інвестиції, так і державні – проєкт став переможцем конкурсу патріотичних проєктів Міністерства культури.

«Такий бюджет дав нам можливість дуже скрупульозно пропрацювати в серіалі буквально кожен кадр. Зйомки тривали майже сто днів. Для порівняння, якщо одна серія «Принципу задоволення» знімалася 12 змін, то серію звичайного українського серіалу, розрахованого лише на українську аудиторію, знімають за 2-3 зміни», – пояснює Влад Ряшин.

Попри те, що просувати контент зі Східної Європи на світових ринках досить складно, творцям картини це вдається. Вирішальну роль у цьому питанні відіграють сильний каст і, звичайно, якість, заради якої не шкодували ані сил, ані ресурсів. «Принцип задоволення» довів, що в Східній Європі можна зняти серіал, який за своєю якістю складе конкуренцію хітам від таких гігантів, як HBO, Netflix або Showtime. Наш фільм відкрив новий розділ у східноєвропейській серіальній індустрії», – розповідає український продюсер проєкту Олексій Терентьєв.

Те, що це дійсно так, підтверджує і Яблонський, за словами якого автори постійно були змушені доводити, що батьківщина «Принципу задоволення» – Східна Європа, а не західні країни. «Те, що ми зробили великий наголос на якості, заклало хорошу основу для другого сезону», – говорить режисер, додаючи, що Мачей Мачеєвський уже активно пише сценарій, у якому будуть нові розслідування команди детективів з наших країн.

Уперше на міжнародному ринку «Принцип задоволення» був презентований у рамках найбільшого міжнародного фестивалю серіалів SERIES MANIA, який відбувався у французькому місті Лілль у березні. Стрічці присвятили окрему панельну дискусію HEADING EAST: THE PLEASURE PRINCIPLE, яка була адресована представникам глобальних і локальних мовних компаній і платформ по всьому світу.

Перші телеглядачі в серіалу з'явилися в Польщі – прем'єра «Принципу задоволення» на місцевому телебаченні відбулася в червні. ЗМІ високо оцінили проєкт і залишили йому позитивні відгуки:«Це надзвичайна суперпродукція, у якій втілений справжній дух Голлівуда, таємниця, характерна для найкращих скандинавських серіалів і гарячий слов'янський темперамент», – Newsweek; «Телесеріал Яблонського можна легко порівняти з найкращими західними трилерами й детективними фільмами», – Rzeczpospolita; «Якщо ви коли-небудь мріяли про східноєвропейську версію серіалу «Міст», то тепер ви будете задоволені» – Serialowa.pl.

У Чехії прем'єра стрічки відбулася в жовтні – канал Czech TV поставив її в праймовому слоті. На цьому географія продажів серіалу не закінчується: Beta Film уже уклала угоду з відомою німецькою телекомпанією ZDF стосовно продажу прав на показ серіалу в ефірі франко-німецького каналу ARTE. Точна дата прем'єри ще невідома, але очікується, що це буде у 2020 році.

Star Media не має наміру зупинятися на досягнутому і в найближчому майбутньому продовжить роботу в напрямку міжнародної співпраці. «Копродукція відіграє не останню роль в розвитку світової кіно- і телеіндустрії. Для Star Media – це один з пріоритетних напрямків, сьогодні в компанії в активній фазі декілька міжнародних проєктів на різних етапах виробництва. Я впевнений, що успішна реалізація такого проєкту, як «Принцип задоволення», відкриє нові можливості міжнародної копродукції не лише для нашої компанії», – говорить Влад Ряшин.

Згоден з ним і Олексій Терентьєв, який вважає, що українські компанії вже сьогодні в змозі успішно робити не лише локальний, але й глобальний контент, і участь в такому масштабному міжнародному проєкті, як «Принцип задоволення» – яскраве тому підтвердження: «В умовах сьогоднішньої політичної і економічної ситуації в Україні я бачу вихід для вітчизняних кіновиробників у кооперації з Європою. Це дозволить нам створювати більш видовищні й масштабні проєкти. У принципі, і самим європейським країнам треба активно кооперуватися, щоб протистояти агресивній експансії Netflix».

За словами Влада Ряшина, уже в найближчому майбутньому Star Media планує зняти цілу лінійку фільмів у копродукції із західними країнами, а виходити вони будуть під брендом Apple Tree, який кінокомпанія створила спеціально з цією метою разом з британським партнером OLLEV. «Завдяки Apple Tree в Україну почнуть надходити інвестиції. Співпраця з іноземними продюсерами стане надійною точкою опори для економіки країни. Але, окрім фінансової складової, важливо, що Apple Tree допоможе нашим кінематографістам перейняти іноземний досвід. Вони зможуть попрацювати зі всесвітньо відомими зірками. Також українські таланти отримають шанс поекспериментувати з новітніми технічними розробками, випробувати іноземні моделі продюсування й показати свою роботу всьому світу. Це дозволить нашим кінематографістам підняти планку своєї майстерності», – наголосив продюсер.

Українські глядачі зможуть переглянути телесеріал «Принцип задоволення» на телеканалі «1+1». Цілком можливо, що саме із цього проєкту розпочнеться експансія східноєвропейського контенту на західні ринки, адже масштаб і розмах зйомок, якість картинки й сценарію, а також прекрасна акторська гра в стрічці нікого не залишать байдужим.