Трейлери та відео

Вийшов другий трейлер стрічки «Номери»
З’явився офіційний трейлер українського фільму «Атлантида»

Українське кіно у 2018 році: Гра рекордів

07.03.2019
об 21:08

Протягом останніх семи років кількість нових українських фільмів впевнено зростала. 2018 рік на тлі цієї тенденції став поворотним, адже кількість почала переходити в якість. Уперше за період незалежності впродовж одного року українські стрічки кілька разів установлювали касові рекорди. Окрім того, наші кінокартини зібрали довгу низку призів на кількох десятках міжнародних кінофестивалів.
 

За результатами 2018 року загальний бокс-офіс українських фільмів досяг майже 200 млн грн. Це 8,15 % від зборів усіх фільмів у вітчизняних кінотеатрах. При цьому в попередні роки частка українського кіно в бокс-офісі по всій країні була в три-п’ять разів нижчою. Загалом протягом минулого року на широкі екрани вийшло приблизно 40 вітчизняних фільмів. Однак більше половини з них провалилися в прокаті.
 

Майже 160 млн грн (80 % від зборів усіх українських фільмів у 2018 році) припало на шість вітчизняних стрічок: «Скажене весілля», «Викрадена принцеса», «Свінгери», «DZIDZIO ПЕРШИЙ РАЗ», «Я, ти, він, вона», а також «Секс і нічого особистого». При цьому останні дві кінокартини вийшли напередодні Нового року й продовжили активно нарощувати свою касу вже у 2019-му.

 

«Свінгери»

 

Першим вітчизняним касовим рекордсменом 2018 року стала комедія Андрейса Екіса «Свінгери». Вона зібрала 22,2 млн грн, що в кілька разів більше ніж її виробничі витрати. Ця стрічка довела, що малобюджетне вітчизняне кіно, зняте без держпідтримки та іноземного фінансування, може досягти великого успіху в прокаті. Касовий успіх фільму забезпечила насамперед участь у ньому зірок української поп-музики Даші Астафьєвої та Олі Полякової. Ще однією не менш привабливою принадою цієї стрічки, на яку активно пішов глядач, став еротичний сюжет. Герої кінокартини активно експериментували в сексі, що привело до багатьох кумедних випадків.

 

«Секс і нічого особистого»

 

Згодом протягом 2018 року вийшли ще дві романтичні комедії, сюжети яких оберталися також по малому колу, у центрі якого стояли жарти на тему сексу: «DZIDZIO ПЕРШИЙ РАЗ» Михайли Хоми і Тараса Дроня, а також «Секс і нічого особистого» Ольги Ряшиної. Як виявилося, ця пікантна тема змогла забезпечити кожному фільму збори в діапазоні 22-25 млн грн.

 

«Викрадена принцеса»

 

Значно більшу касу вдалося зібрати ще одному українському фільму, уже не на сороміцькому гуморі, а на доброму дитячому екшені. Так, анімаційна кінокартина Олега Маламужа «Викрадена принцеса» отримала бокс-офіс у розмірі 21 млн грн лише за перший вік-енд. Наразі ж стрічка зібрала вже 35,7 млн грн тільки в Україні і приблизно 5,2 млн дол. по всьому світу. Покази відбулися в більш ніж 50 країнах і зараз «Викрадена принцеса» продовжує активно розширювати свою географію.

 

«Скажене весілля»

 

Усі вищезгадані рекорди побила комедія Влада Дикого «Скажене весілля». Зібравши 660 тис. глядачів у вітчизняних кінотеатрах, ця стрічка стала найбільш відвідуваним фільмом, який було створено виключно силами українських кінопрофесіоналів. Така популярність кінокартини гарантувала їй повну самоокупність за рахунок прокату тільки у вітчизняних кінотеатрах. Раніше окупитися виключно на наших екранах вдавалося стрічкам із заниженими бюджетами. «Скажене весілля» зібрало в п’ять разів більше свого бюджету, що становив 11 млн грн. Завдяки цьому продюсери не тільки повернули 1,18 млн грн, які брали в Держкіно на виробництво цієї кынокартини, але й принесли держустанові інвестиційний дохід у розмірі 150 тис. грн. Окрім чималого бокс-офісу творці стрічки також заробили на продакт-плейсменті. За словами співпродюсерки комедії Ірини Костюк, майже 6,5 млн грн принесла реклама чотирьох брендів, що фігурували у фільмі.

«Після гучного й успішного прокату «Скаженого весілля» в Україні відбулися комерційні покази комедії в Австралії, у містах Мельбурні та Брисбені. Зараз фільм представлено в каталозі FILM.UA Distribution, і наші колеги розпочали продаж прав по світу на різні платформи. Йдеться і про готовий фільм, і про права на римейк. Уже зараз продано права на виробництво адаптованої версії фільму в Литві, з опцією для Латвії і Естонії. У процесі підписання договір з Румунією. Ведуться переговори ще з кількома країнами. Це вражаючий безпрецедентний кейс. Адже зараз навпаки українські кіновиробники активно купують формати іноземних фільмів, щоби створювати українські версії. А зі «Скаженим весіллям» це перший випадок, коли ми експортували формат фільму, зробленого за нашою ідеєю і за нашим сценарієм. Це підтверджує, що локальний успіх дуже важливий для подальшого розвитку проекту. І після такого результату, без сумніву, необхідно знімати продовження. Комедія «Скажене весілля» від початку роботи над нею, задумувалась як перша частина комедійної кінофраншизи про Василя Середюка та його сім’ю. Зараз ми працюємо над ідеєю сценарію другої частини», – розповіла Ірина Костюк.

До 2018 року багато вітчизняних продюсерів зауважували, що в українських кінотеатрах може окупитися лише той фільм, бюджет якого не перевищує 300 тис. дол. (8-8,5 млн грн). Натомість автори «Скаженого весілля» довели, що повернути всі вкладені у фільм гроші можна, якщо бюджет досягає навіть 11 млн грн. Та ще складніше завдання поставили перед собою творці ромкому «Я, ти, він, вона» (режисери Володимир Зеленський і Девід Додсон). Вони спробували окупити в прокаті фільм вартістю 36,9 млн грн.

 

«Я, ти, він, вона»

 

Так, за шість тижнів у прокаті в українських кінотеатрах комедія «Я, ти, він, вона» зібрала 71 млн грн і майже 800 тис. глядачів. Таким чином фільм перехопив у «Скаженого весілля» звання найбільш відвідуваної й найбільш касової вітчизняної прем’єри, створеної виключно українськими силами.

Додатковий дохід стрічці приносить прокат у Прибалтиці, Казахстані та Білорусі. Тривають переговори про покази комедії в США, Ізраїлі та Словаччині. Окрім того, у кінокартині присутній продакт-плейсмент, дохід від якого, однак, творці не можуть назвати суттєвим. За їх словами, з урахуванням зборів у інших країнах, а також продажу прав на фільм на телебачення й онлайн-платформи, «Я, ти, він, вона» повертає всі вкладені в нього кошти та приносить прибуток.

«Фактично можна сказати, що сталася революція на ринку прокату в Україні. Ми з вами побачили, що українські релізи, зокрема «Секс і нічого особистого», цілком можуть бути сусідами зі студійними (голлівудськими) стрічками та ще й конкурувати з ними. І найцікавіше, що в боротьбі за частку зборів вік-енду дві міцні українські комедії не завадили одна одній. Це свідчить про те, що якщо історія добре зроблена й подобається глядачеві – усе з нею буде гаразд. «Секс і нічого особистого» – це успішний тандем авторів, режисера, продюсера, результат внеску всієї команди, яка працювала над створенням і просуванням фільму, що підтверджується і схвальними відгуками європейських професійних колег, які ми отримали. У результаті нам удалося довести, що зробити якісну й цікаву історію за відносно нормальний бюджет цілком реально. У прокаті фільм спрацював на «відмінно». Він стане надзвичайно цікавим і корисним кейсом для індустріального аналізу нашого прокатного ринку. Стрічка зробила свій цінний та унікальний внесок у прокатний досвід. Також, заглядаючи в майбутнє, бачимо, що наступний новорічний вік-енд і боротьба за його касу буде не менш цікавою. Ринок можемо привітати – індустріальна машина запущена, її не спинити», – прокоментувала генеральний директор кінокомпанії Star Media Ольга Пантелеймонова.

Майже всі найкасовіші вітчизняні стрічки брали за основу давні сюжети закордонного кіно й літератури. Наприклад, «Свінгери» і «Секс і нічого особистого» стали римейками прибалтійських комедій. «Викрадена принцеса» базувалася на казці «Руслан і Людмила» Олександра Пушкіна. «Скажене весілля» не є ремейком, однак за своїм сюжетом кінофільм дуже нагадує однойменну французьку стрічку 2014 року. На оригінальній ідеї побудовано сюжет комедії «Я, ти, він, вона», однак знята вона в традиціях пересічного телевізійного ромкому.

А ті вітчизняні стрічки, які виводили на екрани оригінальні ідеї, у результаті провалювалися в прокаті, отримавши, однак, високі оцінки на кінофестивалях. Загалом наше кіно протягом 2018 року показали на більше ніж чотирьох десятках міжнародних кінофестивалів.

 

«Донбас»

 

Головною українською фестивальною кінокартиною 2018 року став «Донбас» Сергія Лозниці. Її прем‘єра відбулася на Каннському кінофорумі. Там фільм отримав режисерську нагороду в другій за значенням програмі кінофоруму «Особливий погляд». Після цього його показали на кількох десятках кінофестивалів, де вона поповнила свій список призів. Згодом стрічку висунули від України  як претендента на номінацію на «Оскар».

Картина провокаційно зобразила життя людей на окупованих територіях на Донбасі. Через стрічку пройшли 13 коротких історій, героями яких стали чиновники, що займаються криміналом, козаки, що грабують місцевих жителів, вояки невідомого походження у формі без нашивок, актори-аматори фейкових новин та інші. Критики відзначили, що «Донбас» дуже виразно й сконцентровано пояснив закордонному глядачеві, що відбувається на захоплених терористами землях України.

Сам Сергій Лозниця у 2018-му встановив персональний рекорд, випустивши три фільми, і прем’єра кожного відбулася на одному з трьох найпрестижніших кінофестивалів Європи. Окрім «Донбасу», який здобув успіх у Каннах, цей режисер також представив дві документальні кінокартини «День перемоги» і «Процес», що були показані на Берлінському та Венеціанському кінофорумах відповідно. Такий фестивальний хет-трик раніше вдавалося забити ліченим режисерам. Наприклад, на початку 90-х польський класик Кшиштоф Кесльовський взяв участь у цих трьох кінофестивалях поспіль зі своєю трилогією «Три кольори», а в 2012 році його успіх повторив австрієць Ульріх Зайдль з триптихом «Рай».

 

«Гірська жінка: на війні»

 

На тогорічному Каннському кінофестивалі здобула нагороди ще одна стрічка, у створенні якої брала участь Україна, – «Гірська жінка: на війні» Бенедикта Ерлінґссона. На французькому кінофорумі фільм відзначили за музику та сценарій. Після цього він успішно проїхався по багатьох кінофестивалях і преміях, а під кінець року стало відомо, що легендарна голлівудська акторка й режисер Джоді Фостер («Мовчання ягнят») зніме римейк цієї картини. І це стало ще одним прецедентом 2018 року в нашому кінематографі. Адже ще ніколи вітчизняне кіно не мало американських римейків.

 

«Коли падають дерева»

 

Ще двома фестивальними хітами України у 2018 році стали повнометражні ігрові дебюти «Вулкан» Романа Бондарчука і «Коли падають дерева» Марисі Нікітюк. Прем’єри цих картин відбулися на кінофорумах класу «А», після чого вони відправилися по всьому світу, збираючи нагороди й показуючи глядачам упарений морок реалій в українській провінції. Обидва фільми дуже критично зобразили український соціум, розгорнувши на весь екран зубожіння села, корупцію влади, кримінал правоохоронців, а також безперспективність молоді. Однак за провокаційною поверхнею сюжетів цих фільмів приховуються дуже винахідливі художні прийоми, вишукані операторські напрацювання, вражаючі акторські роботи й естетські режисерські ідеї. Саме ці стрічки показали стиль нового покоління українських режисерів.

«Коли падають дерева» об’їхав майже 30 фестивалів, не враховуючи «Тижнів українського кіно», які влаштовують закордоном. Фільм зібрав п’ять нагород, дві з яких вручили виконавиці головної ролі Анастасії Пустовіт. Надалі стрічка продовжуватиме їздити по кінофестивалях. Водночас її показують у кіноклубах в Україні та за кордоном. Наприклад, у березні кінокартину демонструватимуть в українському кіноклубі в Берліні. Пізніше ми разом із нашими сейлз-агентами – іспанською компанією Latido, плануємо випустити фільм на онлайн-платформі», – сказала Марися Нікітюк.

А серед документальних кінокартин найширша фестивальна географія була в «Домашніх ігор» Аліси Коваленко, а також «Міфа» Леоніда Кантера та Івана Яснія. Обидві стрічки зобразили портрети сучасних українців. Перша присвячена 20-річній Аліні Шиловій, яка захоплюється футболом і намагається подолати скруту в житті своєї родини. А другий фільм розповів історію життя і творчості відомого оперного співака Василя Сліпака, який виступав на паризькій сцені й загинув, відправившись воювати на Донбас. Ці та інші неігрові прем’єри 2018 року показали, що вітчизняне документальне кіно почало зміщати фокус з військових подій на Сході України, концентруючись на долях звичайних українців.

 

«Штангіст»

 

Найтитулованішою українською короткометражною стрічкою  2018 року став «Штангіст» Дмитра Сухолиткого-Собчука. Низка нагород цієї стрічки почалася з Ґран-прі Варшавського кінофестивалю й перемоги в національному конкурсі київської «Молодості». Фільм, немов давньогрецький міф, лаконічно й без емоцій показав пристрасті молодого спортсмена, який готується до відповідальних змагань.


«Загалом «Штангіст» отримав вісім призів і право номінуватися на «Оскар». Окрім того, успіх цієї стрічки допоміг у роботі над моїм повнометражним ігровим дебютом «Памфір». Цей фільм розповість про чесного, порядного чоловіка, жителя Західної України, який хоче бути хорошим сім’янином, але  заради сім’ї звертає з чесного шляху. Завдяки нагородам «Штангіста», проект «Памфір» на етапі сценарію відібрали до програми Cinefondation Residence. У рамках цієї резиденції я протягом трьох місяців працюватиму над проектом «Памфіра» у Франції. Cinefondation Residence – це можливість обговорювати проект із потенційними продюсерами, студіями, дистриб’юторами та іншими майбутніми партнерами, а після завершення програми пітчингувати проект на Каннському кінофестивалі», – прокоментував Дмитро Сухолиткий-Собчук.


2019-й рік обіцяє українському кінематографу ще більші досягнення. 7 березня на екрани виходить друга частина вищезгаданих «Свінгерів», у якої є всі шанси перевершити за результатами зборів перший фільм.


«Бюджет другої частини фільму перевищує першу приблизно на 30 %. Ми ставимо перед собою завдання зібрати з другими «Свінгерами» більшу касу, ніж була в першої частини. Для цього ми ввели в другий фільм розширений зірковий кастинг і зробили сюжет динамічнішим. Окрім того, і кінотеатральний ринок став більшим, що посприяє успіху другої частини», – сказав продюсер «Свінгерів» Андрій Ногін.


Успішний прокат також чекає на фільми «Фокстер і Макс» Анатолія Матешка, «Захар Беркут» Ахтема Сеітаблаєва та Джона Вінна, а також інші вітчизняні стрічки.

 

«Гарет Джонс»

 

Окрім того, 2019-й почався для вітчизняного кіно з потужного фестивального акорду. Стрічка Агнешки Голланд «Гарет Джонс», яка знімалася в копродукції з Україною, увійшла до основного конкурсу Берлінале. Вона стала лише третьою вітчизняною кінокартиною часів незалежності, що поборолася за головні нагороди цього кінофоруму.


Наприкінці 2018 року, за даними Держкіно, у виробництві перебувало понад 60 українських фільмів. Ще низка вітчизняних стрічок на той момент уже була готова й чекала свого виходу на екрани. Таким чином, у 2019 році кількість вітчизняних прем’єр у кінотеатрах обіцяє перевалити за 40 і встановити новий рекорд. Тож рівно через рік, коли ви триматимете в руках черговий номер VGL cinema, продовження цієї статті напевне починатиметься словами: «У 2019 році наша кіноіндустрія встановила цілу низку нових рекордів…».

 

Топ-10 найкасовіших українських фільмів 2018 року.

  • «Я, ти, він, вона» 71 млн грн (шість тижнів прокату)
  • «Скажене весілля» 54,9 млн грн
  • «Викрадена принцеса» 35,7 млн грн
  • «Секс і нічого особистого» 25 млн грн (сім тижнів прокату)
  • «DZIDZIO ПЕРШИЙ РАЗ» 22,3 млн грн
  • «Свінгери» 22,2 млн грн
  • «Пригоди S Миколая» 8,9 млн грн
  • «Таємний щоденник Симона Петлюри» 2,5 млн грн
  • «Сотка» 2,4 млн грн
  • «Дике поле» 2,24 млн грн

 

У перелікуі наведено дані про збори фільмів лише в українських кінотеатрах.