Трейлери та відео

Перші кроки Микити Лиськова: Як «Птахи» додали впевненості аніматору
У ретроспективи «Відкритої ночі» з’явилося промо

Яким буде кінофестиваль «Молодість-2020»

06.07.2020
об 16:55
Автор: Ярослава Наумова

22 серпня – така нова дата старту Міжнародного кінофестивалю «Молодість». Цього року пандемія внесла корективи в час проведення, але не змінила плани щодо формату: «Молодість» стане першим посткарантинним фестивалем, який пройде наживо. Утім, без онлайну теж не обійтись, тому організатори називають захід «гібридним». Про те, як змінюється «Молодість», які виправлення вносить пандемія та як відповідати на ці виклики, про фестивальне майбутнє й посткарантинний кінематограф VGL cinema розповіли художній керівник «Молодості» Андрій Халпахчі та директор з маркетингу Дмитро Онисович.

 

Про нову команду, концепцію та ідеї

ДМИТРО ОНИСОВИЧ: Якщо охарактеризувати «Молодість-2020» двома сло- вами, то це традиції та оновлення. У команді відбулася реструктуризація, і вона помітно помолодшала. Якщо раніше її середній вік був 35-40, сьогодні – 27 років. Тобто вже можна стверджувати, що відроджувати один із найстаріших фестивалів Східної Європи буде нове покоління.

Усі зміни ми підкреслили в оновленій концепції. Повністю змінили дизайн, слоган, додали нові напрямки. Константою залишився логотип та зелений колір, але він став більш насичений та інтенсивний – тепер він смарагдовий. Згідно з новою концепцією, найбільшу увагу вирішили приділити студентській аудиторії, яку розгубили за останні 5 років: дати їм те, до чого вони прагнуть. Обрали слоган: «Кіно не без питань», тобто кіно нестандартне, яке розвиває, пробуджує питання, завдяки якому можна пізнати не лише навколишній світ, але й самого себе. Саме таким має бути авторське кіно, а ми – ключовий фестиваль, який його пропонує. Нова концепція стосується не лише цьогорічного фестивалю, вона визначає вектор розвитку на найближчі роки.

Диджиталізація – ще один з акцентів у новій концепції. Уже цього року хочемо зробити онлайн-платформу авторського кіно, яка б об’єднала ком’юніті, сприяла комунікації між кінематографістами, де можна було б спілкуватися, ділитися досвідом, навчатися тощо.

А ще – ми серйозно зайнялися збором інформації та створенням бази даних, щоб порахувати кількість наших глядачів, зрозуміти, хто вони, на що звертають увагу й до чого прагнуть. Тобто наступний крок після реалізації концепції оновлення – максимальне задоволення запитів уже визначеної аудиторії.

ДМИТРО ОНИСОВИЧ,  директор з маркетингу у «Молодості»
ДМИТРО ОНИСОВИЧ
директор з маркетингу у «Молодості»

 

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ:  Час сам коригує виклики, які постають і перед нами, і перед аудиторією. Чому крен на студентство? Загалом аудиторія у фести- валю набагато ширша, але на сьогодні дуже актуальна проблема – рівень кінонавчання в Україні. Різні люди й структури неодноразово наголошували, що систему та підходи потрібно змінювати. Тож акцент на студентську аудиторію – це певною мірою віддзеркалення українського кінопроцесу. Ми хочемо, щоб молодь занурювалась у міжнародний контекст. У наших планах — створення великого хабу для спілкування студентів наших кіно- шкіл, інтеграція їх до європейської, світової спільноти кіноосвіти.

Щодо команди, змінився не тільки вік, але й підходи до менеджменту. Нове покоління привнесло нові креативні ідеї, започаткувало нові напрямки діяльності. А от програмний відділ залишився тим самим. Як і раніше, його очолюю я, там продовжує працювати Ігор Шестопалов, який виріс у команді «Молодості» до директора програм, та представники молодого покоління – Богдан Жук і Віктор Глонь.

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ
художній керівник «Молодості»

 

Про програмні секції кінофестивалю

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ: «Молодість» – єдиний український кінофестиваль, за- реєстрований у Міжнародній федерації асоціацій кінопродюсерів FIAPF. А це означає, що ми не можемо змінювати програмну концепцію, з якою подавалися на реєстрацію: «Молодість» лишається фестивалем дебютів. Три основні традиційні секції кінофестивалю, як і раніше, – студентські фільми, короткометражні (документальні, ігрові чи анімація) та ігрові повнометражні  дебюти.  Міжнародне  журі  основного  конкурсу  обирає переможця з усіх категорій: той отримує Гран-прі та $10 тис. По $2 тис. отримує найкращий фільм у кожній категорії.

З розвитком кінофестивалю виникла потреба в українській секції, адже були періоди, коли ми не могли в міжнародний конкурс заявити жодного конкурентоспроможного українського фільму. За останні 10 років вітчизняне кіно значно розвинулось, і тепер ми додали окремий конкурс українського короткого метра.

Секція «Сонячний зайчик» (Sunny Bunny) з’явилася, коли в суспільстві виникли дискусії про різноманіття й толерантність як у релігії, політиці, так і у виборі сексуальної орієнтації. Прикладом була програма Берлінського фестивалю Teddy Bear. Сьогодні «Сонячний зайчик» – це дискусійна платформа про те, як змінюється українське суспільство, як воно набирає демократичної форми, як розвиваються принципи толерантності. Наймолодша секція – «Молодість дітям» (Teen Screen), включає фільми професійних режисерів для дітей і про дітей. Вона дуже важлива, адже глядач формується з дитячих років. Постійно розширюються позаконкурсні програми. Цього року ми плануємо «Фестиваль фестивалів», «Скандинавську панораму» («вітер» із цих країн змінює й наше кіно – стає все більше спільних фільмів). Будь-який серйозний фестиваль не обходиться без програми класики – у нас вона присвячена сторіччям: беремо фільми, чиїм творцям чи акторам цього року виповнюється 100 років. До речі, я дуже переживаю, коли не бачу на класиці наших студентів. Найімовірніше в рамках «Молодості» відбудеться ще й пітчинг копродукції документального кіно від В2В Doc – після перенесення DocuDays в онлайн вони шукали фестиваль, який проводить індустрійну секцію в офлайні.

 

Три  головних  факти  про  кінофестиваль  «Молодість»:

  • Один з найстаріших кінофестивалів на території Східної Європи. Дата його народження – 1970 рік. Старші за віком лише Карловарський, Краківський та Московський міжнародні   кінофестивалі.
  • «Молодість» – єдиний український кінофестиваль, акредитований FIAPF – Міжнародною федерацією асоціацій кінопродюсерів  (з  1993  року).
  • Головний приз фестивалю – «Скіфський олень» – виготовлений  зі  срібла,  покритий  золотом,  а  його  очі – зі справжніх діамантів.

 

Про «гібридний» формат кінофестивалю, поєднання онлайн і офлайн та основні локації

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ: Перенесення на кінець серпня було для нас важким рішенням. На жаль, воно не остаточне, адже ніхто не може передбачити подальший перебіг подій з коронавірусом. Поки, за всіма оптимістичними прогнозами, «Молодість» усе ж можна провести офлайн. Але за таких умов фестиваль буде більше орієнтований на локальну, а не міжнародну аудиторію: не всі гості з-за кордону зможуть доїхати. Тож сервіси в онлайні є для нас необхідністю.

ДМИТРО ОНИСОВИЧ: Створення онлайн-платформи ми планували й до пандемії, але не в такому масштабі, як тепер. Ми ретельно проаналізували міжнародний досвід (насамперед брали за приклад Венеціанський фестиваль). В онлайні будуть представлені: фільми конкурсних і позаконкурсних програм (залишається лише узгодити деякі питання авторських прав); майстер-класи (їх можна буде подивитись з будь-якої точки України за умови акредитації); кіножурнал про авторське кіно (наш програмний відділ розповідатиме цікавинки, доповнюючи перегляд). Можливо, додамо ще онлайн-трансляції прес-конференцій.

Зі своїх особистих кабінетів користувачі платформи зможуть ставити за- питання, оцінювати фільми, брати участь у глядацькому голосуванні. А от валідацію профілю будемо проводити вручну, з поділом на професійну аудиторію та звичайну глядацьку.

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ: В офлайні головний центр фестивалю цього року – кі- нотеатр «Жовтень». Там є можливість обладнати штаб і проводити кілька заходів одночасно: показів, прес-конференцій, зустрічей. Ще одна локація – Будинок кіно: нашим поверненням туди ми прагнемо відновити творчу атмосферу цього закладу. Оскільки індустрійні секції потребують різних платформ, будемо залучати й додаткові майданчики, серед яких Fedoriv Hub та інші. Крім того, сподіваємося підтримати українське кіно та промотувати його, влаштовуючи в рамках фестивалю прем’єрні покази та зустрічі з творчими групами.

ДМИТРО ОНИСОВИЧ: Також офлайн хочемо влаштувати кінотеатр під від- критим небом біля Арки Дружби народів. У цих обставинах, коли є обме- ження на кількість людей на переглядах, – перегляди на відкритому майданчику навіть безпечніші. Там є можливість зробити 600 посадкових місць, встановимо великий екран, облаштуємо мобільний дах для захисту від дощу.

 

Про фінансування фестивалю, підтримку Держкіно, УКФ та приватних спонсорів

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ: Бюджет державної  підтримки  кіно  зменшений  цьо- го року на 40 %, отже, і наші сподівання, відповідно, зменшуються. Ми розраховуємо на допомогу держави через Держкіно: скоротили запит до 8 млн грн і чекаємо на підтвердження. До УКФ ми подали проєкт онлайн-платформи, яку вони мають профінансувати. Ми також сподіваємося на фінансування від міста, бо це саме Київський міжнародний кінофестиваль. Ще є маленька частина підтримки через міжнародні інституції – посольства іноземних держав в Україні. Утім, пандемія і тут внесла корективи. Наприклад, цього року ми планували масштабну програму з латиноамериканськими країнами, передусім Аргентиною і Бразилією, але там зараз найбільш тяжка ситуація із захворюваністю: при- сутність кіно буде, але не в тому обсязі, на який ми розраховували.

Щодо приватних спонсорів, ми розуміємо, що бізнес теж потерпав через карантин, тому, на жаль, великих надій на них немає. Водночас хочу подякувати тим, хто вже багато років з нами співпрацює: МСЛ у будь-які часи знаходили можливість підтримати фестиваль, саме від них – головний приз та нагороди категорій. Статуетки оленів для нас виготовляє компанія Kimberli. Нам завжди допомагали МАУ спеціальними тарифами. Ми співпрацюватимемо також з готелем Aloft та Bursa.

 

Про майбутнє кінофестивалю «Молодість» та кінематографу

ДМИТРО ОНИСОВИЧ: Фестиваль – це зібрання однодумців, можливість нових знайомств, спілкування, побачити кіно, яке ніде не зустрінеш. Це певною мірою «бутикова», нішева історія.  І «Молодість», як і раніше, за- лишається трампліном для авторського кіно. Тож вона існуватиме й розвиватиметься, навіть незважаючи на зовнішні обставини, які не завжди є сприятливими.

Щодо кінематографу в цілому, у зв’язку з пандемією ми бачимо спрощення деяких процедур. Наприклад, на «Оскар» можуть подаватися фільми, прем’єри яких відбувались в інтернеті. Але люди продовжать ходити до кінотеатрів, адже це зовсім інші відчуття: подивитися ті самі фільми-атракціони від Marvel на великому екрані чи вдома.

АНДРІЙ ХАЛПАХЧІ: Європа і світ потрапили у вимушену онлайн-ситуацію з початку березня, і за ці місяці самоізоляції та обмежень у спілку- ванні потреба в живому фестивалі актуалізується як ніколи. Люди скучили за зустрічами в реальності. Мені вже телефонують наші постійні колеги із заходу, уже готові пропонувати кандидатури в міжнародне журі, представники світової кінопреси – усі хочуть приїхати. За останній час ми відчули, що стали певним центром можливості нарешті зустрітися. І потреба в живому контакті буде лише зростати. Тож ми сподіваємось, що ми дамо відповідь на цей запит, захопимо «комунікаційну нішу», і цього року «Молодість» стане певним вибухом для світової кіноіндустрії.

А ще я впевнений, що після пандемії збільшиться кількість людей у кінотеатрах, театрах. Не миттєво, але це відбудеться. Тож будемо сподіватися, що світ у своєму прагненні до демократії, кращого життя залишиться незмінним. Але щоб світ залишився таким, як був, треба думати про те, як через соціальне дистанціювання, використання засобів захисту зберегти кожне життя. Життя і права кожної людини мають бути пріоритетом.