Трейлери та відео

«Пригоди на Місяці»: український трейлер нової анімації
«Смерть на Нілі»: офіційний трейлер та постер

Права на формат: Плагіат та захист

25.12.2020
об 16:36

Тема захисту прав на формат знову на першому місці в порядку денному міжнародної телевізійної індустрії після нещодавньої суперечки в Україні між медіахолдингами «Медіа Група Україна» («МГУ») та «1+1 медіа» щодо відомого в усьому світі хіта The Masked Singer. Перший звинувачує останнього в копіюванні елементів корейського формату в програмі під назвою «Маскарад». «1+1» стверджує, що проєкт базується на румунському шоу «Таємниці в центрі уваги». Колишньому фіналісті конкурсу Pitch & Play Live!, співорганізаторами якого є CEEETV та NATPE (Національна асоціація режисерів телевізійних програм). Однак «МГУ» та компанія Fremantle, власник формату MBC виявили занадто багато схожостей із корейським форматом, яких немає в румунському оригіналі. Міжнародне галузеве видання CEEETV дізналося думку представників медійної спільноти щодо проблеми плагіату в телевізійній індустрії та ситуації, що склалася навколо шоу «Маскарад».

 

Ще більш підозрілою є фактична участь «1+1» в аукціоні за права на шоу The Masked Singer в Україні: канал програв «МГУ», що запропонував найвищу ціну. Пізніше «1+1» вирішив адаптувати «Таємниці в центрі уваги». І ось нещодавно завершився перший сезон «Маскараду».

Асоціації визнання та захисту форматів FRAPA (Format Recognition and Protection Association) також було запропоновано вивчити потенційне порушення авторських прав. У результаті вона визначила схожість шоу «1+1» із The Masked Singer на 73 %. Згодом український канал ще раз заперечив усі звинувачення, спираючись на те, що, згідно з правилами FRAPA, шоу має бути принаймні на 80 % ідентичним, щоб вважатися плагіатом.

Урешті-решт, як у всіх інших подібних справах у світі, конфлікт вирі- шуватиме місцевий суд. Наразі триває судовий розгляд.

Тим часом ми поговорили з кількома провідними міжнародними топменеджерами про проблему плагіату, яка поки що існує в телевізійній індустрії, а також про найкращі практики захисту прав на формат, виходя- чи з їхнього власного досвіду.

Карлотта Россі Спенсер, керівниця відділу придбання форматів ком- панії Banijay, зазначає:

«Формати захистити непросто. Одна з ключових причин — це те, що телевізійна індустрія орієнтується на тренди. До того ж унікальної трансляції в будь-якому місці не завжди достатньо, щоб захистити формат від копіювання. Елементи можуть модифікувати, щоб ідею фактично не можна було вважати скопійованою. Спробуємо надати розгорнуте пояснення. Індустрія моди вико- ристовує бази даних, місцевих шукачів, аналітиків для вивчення перспективних тенденцій. Телевізійна вчиняє так само. Ось чому май- же одночасно на модних подіумах, як правило, з’являються однакові обов’язкові аксесуари або предмети одягу, а подібні формати – у різних частинах світу. Отже, правило номер один — мати найміцнішу структу- ру формату. Не має бути жодної незрозумілості, не має бути простору для інтерпретації. Формат має будуватися на чітких правилах, його фундаментальна структура має бути стійкою, непорушною».

Джонатан Туовінен, керівник міжнародного відділу компанії Rabbit Films, додає, що вони завжди спочатку реєструють формати у FRAPA перед запуском на міжнародному рівні:

«Це один зі способів формалізувати програму як формат, а також непоганий запасний ва- ріант у разі виникнення проблем пізніше. Також доцільно зберігати в архіві інформацію щодо всіх, кому ви надсилаєте ідеї шоу, з відповід- ними датами».

Пані Россі Спенсер погоджується:

«Найкращий спосіб захистити фор- мат – це зареєструвати його в місцевих організаціях, які захищають авторські права (якщо такі є). Також доцільно реєструвати формати у FRAPA».

Юлія Сумачова, генеральна продюсерка «ВайТ Медіа», додає:

«У Росії можна захистити окремі елементи формату: сценарій, музику, графіку, персонажів та дизайн, але не сам формат. Захист товарних знаків охоплює назву, а патентне законодавство — ноу-хау.Як показує практика, проблема полягає в тому, що не існує точного визначення поняття «телевізійного формату». Ані національне, ані міжна- родне законодавство не розглядають телевізійний формат як самостійний об’єкт інтелектуальної власності. Щоразу судді у відповідних інстанціях мають розглядати всю різноманітність суб’єктивних позицій та виявляти, що саме означає формат у конкретному позові. Таким чином, судова практика потребує індивідуального підходу до кожної справи щодо теле- візійних форматів, тоді як творці форматів та власники авторських прав, зі свого боку, розробляють позасудові методи захисту: вони укладають угоди про нерозголошення та ліцензування, використовують норми, що регулюють передачу ноу-хау (технічна сторона виробництва форматів), а також реєструють назви, логотипи, слогани як товарні знаки».

Саме тому ви можете транслювати програми в одній місцевості. За словами Россі Спенсер, «за структурою формату вони доволі різні, щоб задоволь- нити різноманітні потреби». Вона також вважає, що «обов’язково вийти в ефір першими, або, навіть якщо другими, то охопити ефір на ключовій території. Це призведе до того, що індустрія отримає відповідне повідомлення: ви перші, ваше шоу найвищого рівня, а кожен, хто прийде опісля, лише другий».

Окрім того, вона вказує на ще один важливий аспект:

«Питання щодо того, де саме транслюється програма, як вона транслюється, також є делі- катним. Деякі прем’єри ефектніші лише тому, що вони з’являються в ефірі в одній країні, а не в іншій. Вони обов’язково привернуть більше уваги, будуть визнані «першими шоу» в ефірі, таким чином перетворюючи всі інші програми в тому самому ефірному просторі на копії. До того ж після всього сказаного завжди є місце для творчості. Можна вигадати шоу, які фактично співіснують у ефірному просторі, але є достатньо різними, щоб не вважатися однією й тією самою програмою».

«ВайТ Медіа» відчула цей феномен на власному досвіді, каже пані Сумачова:

«У 2015 році Арбітражний суд Москви та 9-й ААС відмовили нам, як власникам авторських прав та творцям російської адаптації Your Face Sounds Familiar, у вимозі заборонити каналу-конкуренту випускати подіб- ний проєкт із назвою «Точь-в-точь» через порушення авторських прав. Суди визнали сам факт використання концепції відповідачем, але потім зауважили, що, згідно з Цивільним кодексом, ідеї та концепції не захище- но авторським правом».

Пан Туовінен погоджується, що складно відстежити відмінності між форматами, коли йдеться про юридичні аспекти:

«Це, звичайно, більше питання інтерпретації, ніж факт, але копіювання назви шоу, логотипа чи будь-яких впізнаваних візуальних елементів досить легко визначити як порушення. А от створення подібного формату довести складно. На мою думку, якщо конкретна телерадіомовна або продюсер- ська компанія транслює існуючий формат після рішення не купувати його, а зробити власний дуже схожий аналог, це теж можна було б вва- жати порушенням».

На думку Россі Спенсер, досі не існує чіткого підходу до таких ситуа- цій:

«Гадаю, це насправді залежить від обставин – єдине правило не засто- совується до всіх. Буває, що єдиний спосіб рухатися вперед – це судовий розгляд. Якщо одна програма є очевидною копією іншої, та «правопоруш- ник» не визнає цього, продовжує вести бізнес і оприлюднює неправдиві заяви, тоді юридичні процедури надають єдину можливість іти далі. Загалом, наша індустрія базується на діловій етиці. Хоча багато програм є схожими, судових розглядів мало. Найкращі практики ра- зом із повагою – ключові в будь-якому бізнесі, а в нашому мають ще більше значення, бо наші продукти, себто програми, з’являються на національному телебаченні, платформах OTT, кабельних каналах і при- вертають увагу».

Сумачова, яка, за її словами, уважно стежить за справою в Україні, на- голошує:

«Ділова етика, безумовно, існує і працює. Я вважаю за краще ді- яти відкрито – правильно структуровані перемовини часто допомагають вирішити конфлікт поза судом. Ми всі чудово розуміємо: не існує зако- нодавчих чи міжнародних важелів, які б стримували іноземних і навіть вітчизняних виробників від плагіату. У зв’язку із цим судова практика та- кож досить неоднорідна. Можна навести багато прикладів, позитивних і негативних, коли в захисті формату було відмовлено».

У компанії Rabbit не стикалися з такими труднощами, каже Туові- нен: «Нам пощастило – поки що жодних судових розглядів не було. Але всі шоу в каталозі форматів Rabbit до запуску на міжнародному рівні вже виходили в ефір принаймні в одній країні, тож у нас немає так званих паперових проблем. На мій погляд, індустрія форматів є здебільшого саморегульованою. Багато компаній, коли помічають, що шоу хтось копіює, зрештою відмовляться працювати з плагіаторами. А ще я вважаю, що плата за формат — невелика ціна за доступ до кон- сультантів, експертів та посібника з виробництва. Тож завжди краще купувати оригінал!»

Юлія Сумачова додає:

«Багато заходів можна вжити під час розроб- ки, зйомок та впровадження формату. Експерти FRAPA надають досить повний перелік рекомендацій. Наприклад, кожен матеріал, пов’язаний із форматом, має містити дату створення та ім’я автора чи назву компанії. Також важливо під час перемовин із потенційними покупцями укласти угоду про нерозголошення інформації. А ще гарна ідея – впровадження режиму комерційної таємниці всередині компанії. Створення посібника формату, зйомки пілотного епізоду програми, укладення ліцензійної уго- ди – головні кроки на шляху максимального захисту продукту».

             

Читайте також:

Всесвітньо відомий проєкт "The Masked Singer" виходитиме в Україні під назвою "Маска"
Новини

Всесвітньо відомий проєкт "The Masked Singer" виходитиме в Україні під назвою "Маска"

Шоу «Маска», права на адаптацію якого для українського глядача в компанії Fremantle придбав канал "Україна", буде складатися з 12 епізодів.

01.05.2020
об 18:00

Новини

Півфінал «Маскараду»: Українські зірки розсекретили свої образи

Стало відомо, хто ховався за образами Лицаря, Русалоньки, Кенгуру та Барана-репера. Творці шоу «Маскарад» запустили новий флешмоб у соцмережах.

03.11.2020
об 15:34

Новини

На «1+1» розсекретили всіх учасників шоу «Маскарад»

У суботу, 7 листопада, на каналі «1+1» відбувся суперфінал шоу «Маскарад». В останньому випуску розкрили головну інтригу сезону – викрили тих, хто ховався під костюмами Курки, Дракоші, Кака, Прими без голови та The Стрекози.

09.11.2020
об 16:14