Трейлери та відео

Скоро в кіно: «Пофарбоване пташеня» вийде в український прокат у грудні
Частину бокс-офісу «Номерів» спрямують на благодійність

«Парфенон»: Флешбек створення фільму про географію шляху людини

22.10.2020
об 17:19

Спогади зраджують головного героя фільму литовського режисера Мантаса Кведаравічюса «Парфенон». Гарип пригадує вражаючі події зі свого життя, губиться в них, виринає десь у дешевому борделі, проживає якийсь епізод з повією та йде далі, а його пошуки любові та слави вже переказує іконописця, гангстер та інші непересічні персонажі. Чи не його, а схожі на його історію, але чиїсь інші. В якусь мить у сплетінні чужих шляхів і доль головний герой фільму «Парфенон» губиться. Єдине, що він знає напевне на його шлях неодмінно закінчиться смертю, а точніше його вбивством від чужої руки.

 

 

 

В український спеціалізований прокат 29 жовтня 2020 року вийде фільм литовського режисера Мантаса Кведаравічюса «Парфенон». Уперше копродукційну стрічку України, Литви та Франції глядачі побачили у 2019-му під час «Тижня критики», що проходили в рамках 76-го Венеціанського міжнародного кінофестивалю. Зауважимо, українська прем'єра «Парфенона» відбулася цьогоріч у серпні в категорії міжнародний конкурс повнометражних фільмів на 49-му Київському міжнародному кінофестивалі «Молодість». Напередодні обмеженого прокату українська продюсерка авторського фільму Наталія Лібет поділилася з VGL cinema фрагментами створення кінострічки. Вона розповіла історії, які траплялися на знімальному майданчику, а також про людей, які зробили цей фільм реальністю.

 

продюсерка Наталія Лібет

 

Режисер у кадрі

 

З перших слів дізнаємося, що персоналія режисера українську продюсерку кінороботи «Парфенон» захоплює тим, що Мантас має незвичайну здатність інтуїтивно зчитувати мапи. За словами пані Наталії, у нього виходить якимось надзвичайним чином розуміти географічні, соціальні та навіть людські шляхи.

 

Кадр із фільму «Парфенон»

 

«Мантас Кведаравічюс із тих режисерів, які хочуть дізнатися, зрозуміти, спробувати все на власному досвіді. Для нього є цілком природньою дослідницька робота, яка привела його в докторантуру Кембриджського університету із соціальної антропології. Тому ви побачите його в титрах декілька разів – режисер-постановник, автор сценарію, оператор, продюсер, режисерів монтажу. Він з'явиться і в кадрі – це така загадка для глядача – визначити, де ж він там буде», – інтригує НАТАЛІЯ ЛІБЕТ.

 

В одній з дослідницьких поїздок Мантас побачив, як молоді люди в знак протесту зшивали собі губи. Під час зйомок фільму, він повторив цю сцену, коли сам знаходився в кадрі (це не увійшло в фінальний монтаж фільму). Литовський режисер також сам стрибнув зі скелі в море, щоб зняти і змонтувати сцену самогубства одного з героїв стрічки.

 

режисер Мантас Кведаравічюс

 

 

«Коли ми працювали над фільмом, мій ентузіазм не знав меж. Часом, я пропонувала Кведаравічюсу різноманітні ідеї. Мантас уважно слухав мене і відповідав приблизно так: «Звісно, це все цікаво, але, якщо ми так зробимо, вийде зовсім інший фільм», – згадує творчий процес українська продюсерка.

 

Ночівля в декораціях антикварної лавки

 

Одну зі сцен у фільмі виконала художниця-перформерка з Одеси Ута Кільтер. Вона також знімалася в Мантаса у фільмі «Маріуполіс» (2016), прем’єра якого відбулася на Берлінському міжнародному кінофестивалі в лютому 2016 року. Ще одна актриса з української сторони – Рита Бурковська. Вона пірнала в холодне гірське озеро грецької Касторії, скидала у води Босфора героя, загорнутого в антикварний турецький килим, дубль за дублем, та ночувала в декораціях антикварної лавки своєї героїні.

 

Рита та Мантас готуються до однієї зі сцен

 

Крім того, під час перерви нічної зміни в Стамбулі співала разом з командою в підвальному поверсі будинку українську народну пісню «Вербовая дощечка». Вчилася азам іконопису, а ще опанувала хист варити каву по-східному за рецептом Гарипа Оздема.

 

За словами Гарипа, фотографія, яка стала постером для фільму «Парфенон», зроблена, коли він в перерві між дублями на мить вийшов з образу Гарипа-гангстера, і подивився в дзеркало декорації борделю. У той момент він подумав: «що я? хто я такий? і що я тут роблю?».

 

«Я познайомилася з Гарипом чотири роки тому в Берліні під час прем’єри «Маріуполіса» Мантаса Кведаравічюса. Потім, працюючи зі сценарієм, в якому одним з героїв був курдський гангстер Гарип, я намагалася зрозуміти, чи є в ньому щось від берлінського Гарипа, і не знаходила. Якось я запитала Мантаса, чи може наш товариш Гарип стати Гарипом з фільму «Парфенон». Мантас засумнівався, але поговоривши з актором, вирішив його спробувати. Тоді почала сумніватися і переживати за Гарипа вже я, але потім зі зйомок у Вільнюсі, Андрій Нідзельський, звукорежисер, на прохання режисера фільму надіслав мені фото зі словами: «це Він», – пригадує НАТАЛІЯ ЛІБЕТ. 

Сьогодні продюсерка вважає, що Оздем зробив екранного Гарипа багатоярусним.

 

Кадр із фільму «Парфенон»

 

«Гарип дуже обережно відносився до своєї ролі, та намагався найчіткіше відокремити себе від свого героя. Тому, він намагався бути на майданчику тільки тоді, коли він був потрібен, та залишався в образі героя лише в шкіряній куртці кольору крові, яка запеклалася. Вона сиділа на ньому як друга шкіра. Поза зйомками, Гарип розповідав нам байки, вчив варити каву й кроку танцю дервішів, накладав бинти на наші рани й просто був поруч», – розповідає продюсерка. 


У минулому році внаслідок нещасного випадку, що стався в Берліні, Гарип Оздем загинув.

 

За лаштунками «Парфенону»

 

Фотографії Міли Тешаєвої, які були зроблені за лаштунками «Парфенона», набули символічного значення. 


«Міла – одна з найбільш проникливих фотографів у світі. Вона бачить і показує тонкі переплетіння почуттів і емоцій, думок, які накопичуються в людях до і пізнаються нею в момент фіксації образу з неймовірним відчуттям моменту, і в той же час – з делікатністю. Міла – не просто фотографка фільму і його бекстейджу. Міла – одна з його творців: її роботи і вона сама вплинули на те, що глядач побачить на екрані», - зазначила НАТАЛІЯ ЛІБЕТ.

 

Кадр із фільму «Парфенон»

 

Кадр із фільму «Парфенон»

 

 

Перехід від київського періоду до афінського

 

Фільм «Парфенон» знімався в Києві, Одесі, Вільнюсі, Афінах, Касторії, Стамбулі та Уганді. Оскільки події сюжету розгортаються в Стамбулі, Одесі та Афінах, поєднували ці місця декорації, які повторювали реальні локації вищезазначених географічних пунктів. Наприклад, антикварну лавку героїні Софії створювали в Києві згідно з фотографіями і на основі записів режисера про антикварну лавку в Афінах.

 

акторка Рита Бурковська в ролі Софії

 

Під час монтажу кадри київського та афінського періодів зйомок обережно поєднали, що дало відчуття єдиного простору, в тому числі, вигляду з вікна лавки, завдяки роботі оператора-постановника В’ячеслава Цвєткова та режисерів монтажу Дуні Сичевої та Мантаса Кведаравічюса. В комбінації кадрів фільму є ще декілька секретних переходів між містами, але нехай вони залишаться секретом.

 

 

Фото за лаштунками фільму «Парфенон»: Міла Тешаєв

Читайте також:

Новини

КіноКалендар: «Джульєтта і духи» – вибачення Фелліні за свою невірність

22 жовтня 1965 року на екрани вийшов перший кольоровий повнометражний фільм Федеріко Фелліні «Джульєтта і духи», головну роль у якому виконала дружина режисера актриса Джульєтта Мазіна. Стрічка отримала премію «Золотий глобус» як найкращий зарубіжний фільм, кілька престижних європейських кінонагород і номінувалася на «Оскар» у категоріях «Найкращий художник по костюмах» і «Найкращий художник-постановник». Зараз, коли стали відомі деякі факти з життя Федеріко Фелліні, можна припустити, що цим фільмом відомий режисер спробував вибачитися перед своєю дружиною за свої численні зради.

22.10.2020
об 11:19

Новини

«Дні доступного кіно» - перший фестиваль для глядачів з порушеннями зору або слуху

Перший в Україні фестиваль «Дні доступного кіно» відбудеться з 26 по 31 жовтня. Проходитиме він у зручному онлайн-форматі. Протягом тижня всі фільми програми, адаптовані для незрячих або нечуючих людей, знаходитимуться у вільному доступі.

15.10.2020
об 13:39

Новини

Україна в Eurimages: Успіх, помилки та висновки

У січні 2020 року Україна стала повноправним членом європейського фонду підтримки спільного кіновиробництва і прокату кінематографічних та аудіовізуальних робіт Eurimages. Наприкінці попереднього тижня стало відомо, що два українських копродукційних проєкти залучилися фінансовою підтримкою фонду, отримавши чверть мільйона євро на подальше виробництво. Чи хороший це результат за 9 місяців співпраці та яких помилок найчастіше припускаються вітчизняні продюсери, подаючи копродукційні фільми, VGL cinema розпитав у національних представників від України у Eurimages Володимира Яценка та Сергія Зленка.

20.10.2020
об 17:54

Новини

КіноКалендар: Мюзикл «Моя чарівна леді» став випробуванням для Одрі Хепберн

21 жовтня 1964 року в США на екрани вийшов мюзикл «Моя чарівна леді» з Одрі Хепберн у головній ролі. Фільм мав великий комерційний успіх, отримав 8 премій «Оскар», та входить до десяти найкращих американських фільмів-мюзиклів за 100 років за версією Американського інституту кіномистецтва. Проте для Одрі Хепберн зйомки в цій картині стали серйозним випробуванням її моральних і фізичних якостей.

21.10.2020
об 12:14

Новини

Українські документалісти відвідають IDFA в Амстердамі

Вдруге українська делегація відвідає захід IDFA та в цьому році представить 5 документальних проєктів, які нині знаходяться на різних стадіях виробництва.

21.10.2020
об 14:13

Новини

«Заборонений» повертається на великі екрани

Події в Україні розгортаються таким чином, що осторонь залишатися не можна. Cпроба обмежити розповсюдження книги через фрагмент, який на законодавчому рівні вимагають видалити з книги про Василя Стуса, призвела до згадки та цікавості про інші твори про українського поета XX століття та борця за незалежність України. Отже, «Заборонений» режисера Романа Бровка повертається у кінотеатри та навіть транслюватиметься по телебаченню.

21.10.2020
об 19:52