Трейлери та відео

«Крихітка зомбі» виходить в український прокат
13 серпня в український прокат виходить драма «В очікуванні варварів»

Любомир Левицький про порятунок Черчилля та секрети кіновиробництва

23.07.2020
об 12:23
Автор: Ярослава Наумова

«Капітан Україна» – так називатиметься новий фільм режисера Любомира Левицького. У його амбітних планах – поставити рекордний бокс-офіс у 100 млн грн та привернути увагу до українського продукту з боку голлівудських студій. Історію про вітчизняного супергероя можна буде побачити в кінотеатрах восени 2021-го. А паралельно з роботою над девелопментом проєкту режисер створив влог, де не лише знайомить зі створенням фільму, але й на власному досвіді та аналізі американських принципів кіновиробництва розповідає про те, як втілити кіномрію в життя. VGL cinema ексклюзивно дізнався, про що буде «Капітан Україна» та про практичні поради зі створення фільму: з чого почати роботу, де шукати інвесторів, чим їх зацікавити та, зрештою, як досягти результату.

Любомир Левицький – кінорежисер, продюсер, сценарист. 15 років працює із повнометражним кіно. Навчався в кіношколі в Німеччині. З 2017 року працює на два ринки  –  Україну і США. У фільмографії  –  перший український трилер «Штольня»( 2006 ), пригодницько-кримінальний «Ломбард» (2013), молодіжно-містичний фільм «Тіні незабутих предків» (2013), тінейджерська комедія «Селфіпаті» (2016). На 2020 рік запланований вихід фільму «Скелет у шафі» –продюсерський і режисерський дебют у Голлівуді. На 2021-й – екшен з елементами містики «Капітан Україна».

Супергерой made in Ukraine

«Уже багато років моя мрія – кіно про справжнього українського супергероя»,  –  зізнається Любомир Левицький. –  Нарешті я знайшов історію, яка мені подобається і яку, я впевнений, полюблять українці. З огляду на провокуючу назву, ви можете подумати, що це щось  на кшталт «Капітана Америка». Але ми не будемо дешевою копією Marvel чи DC і не прив’язуємо нашу історію до комікс-культури: це абсолютно нове, оригінальне та якісне кіно з адаптованим героєм, яке стане безпрецедентним явищем для України. Філософія проєкту дуже проста: змусити українців поважати та цінувати себе знову. Ми велика нація, якій прищепили вірус самонедостатності, і ми постійно молимося на чужаків. Це фільм від українців українцям»,  –  перераховує переваги фільму Левицький.

Зараз Любомир працює над сценарієм: події фільму відбуваються в наші дні в Україні, але джерелом суперздібностей героя є трипільська культура та її таємні обряди. А от на бекграунді сучасного головного героя  –  реальна історія полтавського журналіста Юрія Будяка, який на початку ХХ століття поїхав до Африки, став капітаном армії під час Англо-Бурської війни і там врятував Вінстона Черчилля. Бури називали його Капітан Юкрейн. Сучасний герой  –  правнук Юрія Будяка, і на його долю випадають великі випробування та місія порятунку України. «Ви будете приємно здивовані»,  –  резюмує розповідь про секрети сюжету режисер, запевняючи, що якість історії та зображення не програватимуть голлівудським.

«В Україні вже стало неризикованим вкладати в кіно до 200 тис. дол. Якщо є вдалий сценарій, гарний режисер і правильна промокампанія  –  ці гроші реально повернути»,  –  вважає Левицький.  Він згадує, що його «Штольня» стала чи не найпершим українським фільмом, якому вдалося повернути гроші, витрачені на виробництво, і це мотивувало фільммейкерів повірити в українське кіно.

Прогнозований бюджет фільму «Капітан Україна»  –  2 млн доларів. А плани подолати в прокаті  планку в 100 млн грн спираються на ретельно розроблену стратегію промозаходів і виробництва. Зокрема, передбачається застосування крос-промоції  –  створення продукту, який буде безпосередньо пов’язаний з брендом «Капітан Україна». Перемовини з компаніями щодо виробництва спільного рекламного продукту вже ведуться.

«Запалившись ідеєю спільного виробництва України і США, я поїхав до Лос-Анжелесу й, поспілкувавшись там з керівниками студій, зрозумів, що копродукція поки не на часі. Голлівуд зараз перебуває в процесі трансформації: Netflix та інші стримінгові сервіси призводять до зміни дистриб’юції контенту. І наступні 5 років локальні ринки матимуть більшу перспективу, ніж глобальні міжнародні, вони будуть прогресувати й виробляти багато продуктів»,  –  розмірковує Левицький. Усе це відкриває перспективи для проєктів, які розраховані на національний ринок, але мають міжнародний потенціал. Це означає  –  знімати історії в Україні, про нас, але прагнути, щоб їх побачив увесь світ. Саме таку орієнтацію має «Капітан Україна».

Архітектурний план

На прикладі свого нового фільму Любомир Левицький ділиться секретами кіновиробництва та розповідає про креативну та бізнесову складові, які необхідні для втілення ідеї в життя.

Створення фільму   порівнює із побудовою будинку. Усе починається з мрії, а далі досить складний шлях від закладення фундаменту до зведення останнього поверху.

Перетворити мрію на результат  може лише таймінг, без нього не варто й починати. Отже, починаючи роботу над проєктом, старанно розписуємо таймінг. «У мене в ньому на першому місці стоїть сценарій. Він  –  усьому голова, це як фундамент будинку, який ми будуємо»,  –  говорить Левицький.

Сценарій починається з логлайну: формулювання в одному реченні, про що кіно. Далі  –  створення поепізодного плану, у якому виписаний увесь сюжет.

«Робіть це на картках,  –  радить Левицький.  –  Придумуйте, креативте, міняйте місцями, і коли  вже продуманий весь фільм до кінця  –  сідайте і записуйте в сценарній програмі на комп’ютері. Втім, це буде лише перший драфт. Як правило, кіно  –  це три, чотири або й більше драфтів. Але саме перший необхідний для того, щоб порахувати приблизний кошторис кіно».  Він порівнює перший драфт із архітектурним планом: якщо його погано зробити  –  будинок впаде.

З позиції бізнесу, перший крок від точки нуль  –  знайти приміщення для роботи. На перший етап девелопмента (а це десь чотири місяці)  непотрібна велика площа  –  це скоріше продюсерський офіс, де можна зустрічатися з людьми. А далі можна починати процес створення компанії. І тут поради Левицького відсилають до досвіду провідних фільммейкерів.

«У Голівуді всі фільми, які створюються, мають за собою компанії з такими самими назвами. Саме їм належать інтелектуальні права на фільм. Ми вирішили йти тим самим шляхом і теж так зробили»,  –  розповідає режисер і продюсер: ТОВ «Капітан Україна» вже зареєстроване.

Визначення ліміту витрат на кіно неможливе без розуміння, скільки на ньому можна заробити. Для цього слід дослідити бокс-офіс в Україні за останні роки: це відкриті дані. «Таким чином, ви зрозумієте, скільки може максимально заробити кіно в принципі  –  як закордоном, так і в Україні. Суму бокс-офісу ділите на три, адже саме так працює кінобізнес»,  –  розповідає Любомир Левицький і нарікає, що в Україні до сьогодні недостатньо уваги приділяють промоції фільмів.

«Промо треба починати ще до початку зйомок,  –  радить  він. – Часто продюсери не розуміють, що від початку треба в бюджеті передбачати кошти на тизери, трейлери тощо  –  це те, що продає ваш проєкт. Усі найкасовіші українські фільми  –  «Скажене весілля», «Дзідзьо» та інші  –  розпочали промотувати себе задовго до початку прокату».

Акторські лайфхаки

«Моя філософія фільммейкера  –  відкривати нові «зірки», а не користуватися вже існуючими. У відборі акторів на «Капітан Україна»  я віддаватиму перевагу тим, хто має талант, перед тими, хто має досвід. Я відкритий до експериментів»,  –  заохочує режисер акторів перед оголошенням кастингу. І дає рекомендації, як швидше зробити поступ у кар’єрі. На його думку, наполегливе відвідування кастингів ще не гарантує успіху. «Багато акторів і акторок у Голлівуді створюють власні продюсерські компанії. Якщо ви в душі хоч трохи підприємець  –  робіть це теж, не втрачайте свій шанс. Ви можете знайти інвестора під певний проєкт, підібрати сценарій і зіграти там головну роль, таким чином, створивши кар’єру власними руками. Том Круз, Сильвестр Сталлоне, Різ Візерспун і багато інших акторів із світовою славою зробили себе самі саме таким чином»  –  розповідає Левицький.

Таким чином, з’являється зацікавленість у людині не лише як в акторі, але і як у підприємці, розширюється коло контактів, налагоджується спілкування з продюсерами й потенційними інвесторами: навіть якщо на перший раз справа не вийде  –  такого актора-підприємця знатимуть і поважатимуть на ринку.

А ще він радить не нехтувати постійними тренуваннями  –  репетиціями: не треба думати, що камера включиться, і віддразу все вийде.

Ще один лайфхак для акторів  –  дихальний. «Чим наші актори відрізняються від західних? Усі голлівудські починають грати на видиху, а от у нас чомусь на вдиху. Тож тренуйтесь, дійте, ставайте кращими  і не чекайте, що впаде манна з неба».

Капітан Бізнес

Пошук інвестора  –  нелегке завдання для людей творчих. Але без поєднання креативу й бізнесу проєкту не реалізуватися.

На цьому шляху дуже важливо від початку чітко розподіляти обов’язки та формалізувати всі домовленості. За словами Левицького, більшість проблем у продакшені виникає з причини недомовленостей. Він радить підписувати офіційні угоди з усіма, навіть якщо мова йде про найкращого друга.

Коли в проєкті з’являється конкретика: синопсис, сценарій, запрошення до копродукції,  –  варто скористатися послугами юриста, що спеціалізується у сфері інтелектуальної власності. І не забути зареєструвати авторські права на сценарну ідею.

Пошук і спілкування з інвесторами  –  справжнє мистецтво, де поєднується артистизм і розрахунок. «Мотивація «ви заробите багато грошей»,  –  не та, з якою треба приходити до інвестора. Зрозуміло, що інвестиції в нерухомість або цінні папери більш вигідні. Усе, що ви можете обіцяти чесно  –  повернути бюджет. Шукайте поле для інших бонусів для інвестора. Наприклад, ваш проєкт  –  це вдала промокампанія для його інших бізнесів»,  –  розповідає Любомир Левицький.

Рекомендація режисера  –  не треба ходити з простягнутою рукою й канючити гроші (а саме цим грішать наші кіновиробники): замість просити треба пропонувати. Як приклад, він наводить умовну ідею фільму, де двоє студентів винайняли квартиру, а пральна машинка виявилася машиною часу. Вона може бути Samsung або будь-якої  іншої компанії  –  і це вже не просто продакт-плейсмент, а інтеграція бренду в сюжет. І  –  готовий інвестор.

Нормальні питання від потенційного інвестора  –  довести, що фільм складеться, отримати гарантії вкладення інвестицій і пояснити, як будуть повернуті гроші. І до цих питань треба бути готовим.

«Якщо ви не знаєте, як повернуться гроші, не знаєте, скільки віддає ринок  –  вам ніхто не довірить грошей. І це не означає, що ви недостатньо талановиті або у вас поганий проєкт –  ви просто непідготовлені. А до інвесторів треба йти підготовленим», – пояснює Любомир Левицький і акцентує увагу на основних пунктах бізнес-плану: про що проєкт, коротко викладений сюжет і комерційна модель (на які ринки розрахований проєкт і де його заробіток).

«Усім, хто має кіномрію, я пропоную писати сценарії, займатися самодевелопментом і навчитися робити ефектні презентації.  Правильно зроблена презентація  –  це половина справи. Зустріч з інвестором не проходить без неї»,   –  резюмує режисер.

 

Фото: Юлія Вебер/Julia Weber для інтернет-видання «Бабель»

Читайте також:

Інтерв'ю

Юрій Горбунов: «Сценарії останніх серій «Великих Вуйок» затверджували в Zoom’і»

Тиждень тому на телеканалі «1+1» проходив телемарафон «Ти не один» на підтримку лікарів. За час ефіру на екрані з’явилися майже всі ведучі національного каналу. Серед них був і Юрій Горбунов. Ми вирішили поцікавитися у ведучого, актора та креативного продюсера, як карантин вплинув на роботу над другим сезоном серіалу «Великі Вуйки» та чи не надихнула самоізоляція на створення третьої частини «Скаженого весілля».

27.05.2020
об 13:07

Інтерв'ю

Ахтем Сеітаблаєв: «Золота Дзиґа» – це найбільш адекватна форма визнання, заохочення та мотивації»

Відразу два фільми за безпосередньої участі Ахтема Сеітаблаєва цього року були номіновані на головну кінематографічну премію країни «Золота Дзиґа». В історичній сазі «Захар Беркут» він був режисером, у драмі «Додому» зіграв головну роль, за яку й отримав найвищу кінематографічну нагороду країни. Про премії, нагороди та інші мірила визнання, солідарність кіноспільноти, вплив війни на творчу атмосферу та метафізичний результат глобальних потрясінь актор і режисер Ахтем Сеітаблаєв розповів у інтерв'ю VGL cinema.

08.07.2020
об 13:09

Юлія Сінькевич: «Онлайн-формат цікавий тим, що дозволяє чіткіше побачити свою аудиторію»
Інтерв'ю

Юлія Сінькевич: «Онлайн-формат цікавий тим, що дозволяє чіткіше побачити свою аудиторію»

12 травня Одеський міжнародний кінофестиваль офіційно повідомив про зміну формату та дат проведення заходу, детальніше із цією інформацією можна ознайомитися тут. Також відомо, що наразі завершено набір фільмів до конкурсних програм і вже розпочався відбір кінострічок, що візьмуть участь у фестивалі. Як триває підготовка до заходу в новому форматі, яких змін зазнає програма та чому 11-й ОМКФ відбудеться пізніше, ніж зазвичай, в інтерв’ю VGL cinema розповіла генеральна продюсерка Одеського міжнародного кінофестивалю Юлія Сінькевич.

14.05.2020
об 18:12

Як режисер: Дивимося кіно разом з Любомиром Левицьким
Новини

Як режисер: Дивимося кіно разом з Любомиром Левицьким

​​​​​​​Робота над американським фільмом «Скелет у шафі» надихнула українського режисера Любомира Левицького присвятити карантинний час кіно, дії в якому обмежуються одним простором. Адже, за словами Любомира, приблизно 70% часу у новій картині, над якою він працював у Лос-Анджелосі разом з іноземними колегами, герої проводять у межах однієї локації. Тож, аби вкотре переконатися, що дійсно цікава історія може бути мало бюджетною стрічкою із шаленим успіхом, вмикаймо онлай фільми, що вже подивився Любомир Левицький.

23.05.2020
об 17:45