Трейлери та відео

Backstage із сніжних гір: Як знімали українсько-голлівудський трилер «Пік страху»
Програма події: Розпочався онлайн-фестиваль «Нове британське кіно»

Держкіно-2020: Головні цифри події та плани

31.12.2020
об 15:26

Боротьба за фінансування галузі та подолання наслідків впливу пандемії, пітчинги, кешрибейти, електронні прокатні посвідчення, новий сайт, освітні лекції в інтернеті та ютуб-канал з вільним доступом до українських фільмів – державне агентство україни з питань кіно звітує про діяльність у 2020 році не без оптимізму. Було складно, але багато чого вдалося. VGL cinema ознайомилися зі звітом Держкіно, розпитали голову агентства та її заступників про головні досягнення року, що минає, та пріоритети в роботі на 2021-й.

 

Кіно в цифрах

 

Секвестр бюджету й пов’язані із цим акції на підтримку кіновиробництва, публічні обговорення професіоналів і громадськості та побоювання, що пітчингів у 2020-му не буде, а митці залишаться без державної підтримки: саме із цим стикнулася кіногалузь на початку року. Втім, завдяки спільним зусиллям, підтримку кіноіндустрії вдалося відстояти. Протягом року Держкіно провело два пітчинги та вже встигло укласти договори з низкою переможців.

 

Тринадцятий конкурсний відбір відбувся в травні: серед допущених було 176 кінопроєктів, а переможцями стали 23.

Марина Кудерчук, голова Державного агентства України з питань кіно

«Конкурс відкрив багато нових імен серед дебютантів: молоді режисери вперше подалися на пітчинг і отримали стовідсоткове фінансування. Багато хто з них взагалі не вірив, що можливо виграти в конкурсі без попередніх домовленостей або корупційних схем, маючи лише талант, сценарій та шалене бажання зняти крутий фільм. Але ми з командою робимо все, щоб усі конкурси в Держкіно були максимально прозорими та справедливими», – розповідає голова Державного агентства України з питань кіно МАРИНА КУДЕРЧУК.

 

У вересні з 447 кінопроєктів Чотирнадцятого конкурсного відбору обрали 72.

 

«Тільки уявіть: до переліку учасників 2-го етапу конкурсу було включено 337 кінопроєктів, і всі вони були представлені за десять днів пітчингу! Це були рекордні десять днів, коли кава була популярнішою за воду», – пригадує МАРИНА КУДЕРЧУК.

 

За сухими цифрами кількості переможців – нові можливості та перспективи як для визнаних майстрів, так і для дебютантів у повному та короткому метрі.

 

В Агентстві наголошують: робили акцент не на кількість, а на якість обраних проєктів.

 

Саме у 2020-му на пітчингах вперше були представлені телесеріали. Серед ігрових телесеріалів переможцями стали «Кава з кардамоном» – лірична історія кохання 19-го століття, «Переслідуючи вогонь» – про відважних пожежників, та «Серце Лева».

 

«Взагалі, цього року серед переможців – дійсно найсильніші роботи та найяскравіші ідеї. Я наполегливо рекомендувала учасникам конкурсу робити ставку на історію, якість її виконання, круту презентацію, а не шукати способу домовленостей з Радою або експертами. Тому вважаю цьогорічний конкурс найбільш прозорим та чесним. Монополію на фінансування рік за роком одних і тих самих проєктів було скасовано», – розповідає МАРИНА КУДЕРЧУК.

 

Загалом, станом на 20 грудня 2020-го у виробництві перебуває 117 фільмів: у 2020-му було підписано угоди на виробництво 38 ігрових фільмів (з яких 23 – повнометражні) і 11 неігрових, 1 анімаційного фільму та 1 телесеріалу. До кінця року планується укласти ще 29 угод.

 

Завершено ж протягом 2020 року 27 фільмів: 12 неігрових, 10 ігрових і 5 анімаційних, а до кінця року, за планами, до них додасться ще 11 стрічок. Прекрасний показник для такого складного року.

 

Карантин, кінопрокат і промо

 

Пандемія та пов’язані з нею карантинні заходи призвели до пауз у знімальному процесі та відтермінування прем’єр через зачинені кінотеатри: із цим зіткнулись у всьому світі, і Україна не виняток. «Але пандемія – це тимчасове явище, а кіно – назавжди, і ми маємо пристосуватися до нових реалій», – коментує МАРИНА КУДЕРЧУК.

 

У 2020 році в кінопрокат вийшли 20 українських фільмів, створених за підтримки Держкіно, та кіноальманах «Українська нова хвиля 2020». Глядачі переглянули в кінотеатрах ігрові стрічки «Пекельна хоругва, або Різдво Козацьке», «Мої думки тихі», «ЕКС», «Наші котики», «Черкаси», «Спадок брехні», «Толока», «Східняк», «Тарас. Повернення», «Передчуття», «Фортеця Хаджибей», «Стасіс», «Атлантида», «Пофарбоване пташеня» та «Казка старого мельника», а також документальні фільми «Весільний спадок», «Зірка Давида Черкаського», «Шлях самурая», «Земля блакитна, ніби апельсин», «ЮКІ». Підтримало в цьогорічному прокаті Агентство й фільми «Віддана», «Забуті», «Номери», «Мати апостолів», створені за підтримки Міністерства культури та інформаційної політики України.

 

Безпосередня фінансова підтримка кінотеатрів бюджетом Держкіно на сьогодні не передбачена, але на час виходу з кризи Агентство допомагає їм шляхом проведення промоакцій фільмів, що йдуть у прокат, презентацій, творчих зустрічей.

 

«Взагалі, найкраще промо – це якісно знятий фільм і відгуки глядачів, які вже подивилися стрічку в кінотеатрі. Цього року так було із фільмом Антоніо Лукіча «Мої думки тихі», який устиг вийти на широкі екрани ще до початку карантину та отримав у прокаті 10 млн грн і щире захоплення аудиторії (загальний бюджет стрічки — 9,4 млн грн, частка Держкіно становила 8,7 млн грн. – Ред.). Карантин дуже змінив нашу реальність: зараз складно як кінотеатрам, які дуже обмежені у своїх можливостях, так і глядачам, тому очікувати від ринку збільшення уваги до українського кіно в цей період нам не доводиться. Звісно, поступово, із усіма необхідними вимогами до захисту себе та оточуючих, значно більше глядачів зможуть повернутися до кінозалів, тому зі свого боку ми продовжуємо максимально можливу підтримку галузі», – констатує голова Держкіно.

 

Вона звертає увагу, що існує проблема, коли вітчизняному кіно віддають найменш відвідувані години, що призводить до невисоких касових зборів, і потрібно шукати спосіб її вирішення. Сьогодні на законодавчому рівні визначено тільки питання використання національного екранного часу, а встановлення додаткових норм для кінотеатрів щодо часу показів українських фільмів може розцінюватися як втручання держави в безпосереднє  ведення кінотеатром господарської діяльності. Тому до вирішення цього питання потрібно залучати кінотеатри, виробників та дистриб’юторів фільмів, органи виконавчої влади.

 

«Але абсолютно точно, для того щоб і вівці були цілі, і вовки ситі, акцент слід переносити з кількості створюваних стрічок на їхню якість. Тоді й не буде проблеми вибору між українською стрічкою чи голлівудським блокбастером», – резюмує МАРИНА КУДЕРЧУК.

 

У Держкіно також наголошують, що навіть за умов цьогорічного скорочення бюджету вони не відмовилися від підтримки кінофестивалів та проведення кінопрем’єр (звичайно, з урахуванням усіх карантинних вимог). А наступного року планується ще більше прем’єр фільмів та цікавих фестивалів.

 

«Кіно – це саме той антидепресант і надпотужний двигун культури, який просто не можна вимикати в такий складний час», – звертає увагу голова агентства.

 

Міжнародний напрям

 

Співпраця з «Єврімаж», угода про спільне виробництво із Канадою, заходи з промоції українського кіно за кордоном, підтримка кінофестивалів та інших заходів у сфері кінематографії – у 2020-му активностей Держкіно в міжнародному напрямі вистачало. Хоча карантин і вніс свої корективи: багато заходів і в Україні, і за кордоном перейшли в онлайн-формат.

 

«Міжнародний напрямок при щільно закритих кордонах – це прекрасна нагода оцінити ситуацію, вибрати стратегію та шляхи її інтеграції. Закриті кордони тільки стимулюють до більш продуктивної праці: цього року відразу два українські фільми, створені за підтримки Держкіно, – «Спас» режисера Максима Наконечного та «Носоріг» Олега Сенцова – були підтримані фондом Eurimages. Для нашої країни це визначна подія, адже «Єврімаж» – це ключ, за допомогою якого Україна зможе відкрити двері у Європу, – підкреслює Марина Кудерчук. – Підтримка Фонду – це також ознака здоров’я кіногалузі. Перед тим як ухвалити рішення про фінансування, представники фонду ретельно оцінюють стан кіноіндустрії, систему кінопоказу й використання цифрових технологій: приємно усвідомлювати той факт, що зараз кіногалузь перебуває на гідному рівні та відповідає всім міжнародним стандартам».

 

Крім того, у вересні 2020 року Верховна Рада України ратифікувала Угоду про спільне виробництво аудіовізуальних творів між Кабінетом Міністрів України та Урядом Канади, а зараз розпочато також внутрішньодержавну процедуру ратифікації оновленого тексту Європейської конвенції про спільне кінематографічне виробництво.

Сергій Стороженко, заступник голови Державного агентства України з питань кіно

«Ратифікація Угоди про спільне виробництво аудіовізуальних творів між Кабінетом Міністрів України та Урядом Канади не лише відкриває можливість українським і канадським продюсерам спільно створювати фільми у офіційній копродукції, що значно полегшить процес такої співпраці, але й сприятиме розвитку кіноосвіти, обміну кадрами, проведенню спільних кінематографічних заходів», – зазначає заступник голови Державного агентства України з питань кіно СЕРГІЙ СТОРОЖЕНКО.

 

У січні 2020 року відбулися Дні українського кіно в Брюсселі, у березні в Італії, у листопаді – в Гельсінкі. Українську кіноіндустрію було представлено на 70-му Міжнародному Берлінському кінофестивалі, організовано та проведено презентації українських кінопроєктів у рамках кіноринку Міжнародного кінофестивалю в Торонто. Українське кіно презентували під час проведення фестивалю «Bridges. East of west film Days» у Брюсселі, на 32-му Міжнародному фестивалі документального кіно IDFA в Амстердамі, лондонській виставці FOCUS Digital та багатьох інших майданчиках.

 

Незважаючи на цьогорічне скорочення бюджету, кінофестивалі, які проходили в Україні, теж не залишилися поза увагою. За фінансової та інформаційної підтримки Держкіно відбулися Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість», Фестиваль мистецтва кіно для дітей та підлітків «Чілдрен кінофест», кінопремія «Дзиґа», Львівський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів Wiz-Art, Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA, Запорізький кінофестиваль ZIFF, Міжнародний кінофестиваль Kharkiv MeetDocs, Міжнародний фестиваль анімаційних фільмів «КРОК-2020: у рідній гавані», «Кіновернісаж просто неба» у парку ім. Шевченка та інші.

 

Серед досягнень міжнародного напряму – визнання українського кіно, створеного за підтримки Держкіно, на найвищому світовому рівні. Саме у 2020-му «Атлантида», «Земля блакитна, ніби апельсин», «Мої думки тихі» та інші кінострічки здобули найвищі призи міжнародних кінофестивалів у Венеції, Нью-Йорку, Празі та найкращі відгуки іноземних критиків. (Більше про фестивальні успіхи читайте в матеріалі VGL «Підсумки кінороку: головні перемоги та втрати 2020-го». – Ред.)

 

Цифровізація та освітні проєкти

 

Якнайширша цифровізація Держкіно – саме таку мету поставило Агентство на цей рік. У відповідь з’явились онлайн-лекції, новий сайт, електронні прокатні посвідчення, фільми у вільному доступі та кроки зі зменшення паперового документообігу.

 

Ще на початку карантину команда Держкіно започаткувала проведення відкритих онлайн-лекцій «Від митців для дебютантів» на сторінці Агентства у фейсбук: з радістю відгукнулися вітчизняні режисери, сценаристи, актори, продюсери, записав свій майстер-клас навіть відомий голлівудський скрипт-доктор Пітер Рассел.

 

Це абсолютно волонтерський проєкт, до якого з легкістю долучаються кіномитці. У ефір вийшли випуски зі сценаристом Володимиром Нагорним, актрисою Ірмою Вітовською, режисерський майстер-клас від Любомира Левицького, акторський – від Наталки Денисенко, майстер-клас голлівудського скрипт-доктора Пітера Рассела, лекція продюсера, члена Української та Європейської кіноакадемій, представника України в Європейському фонді підтримки кіно Eurimages Володимира Яценка, продюсера, члена Української кіноакадемії, співзасновника Асоціації кіноіндустрії України Дмитра Суханова, майстер-клас аніматора, режисера, арт-директора, ілюстратора та дизайнера Олега Маламужа. У перспективі проєкт буде продовжено, і не лише онлайн.

 

У 2020-му в Агентства з’явився новий сайт із вдосконаленими тематичними розділами та зручною навігацією. Команда Агентства реанімувала й розвиває ютуб-канал, де тепер щоп’ятниці ввечері та у свята є можливість переглянути фільми, створені за підтримки Держкіно. Усі вони – у вільному доступі. «Зараз я раджу викладати на каналі комедії та мультики, щоб підняти настрій всім, хто захворів, а значить, одужує», – підкреслює голова Держкіно.

 

Ще однією ініціативою, пов’язаною з освітнім напрямком, стали зміни до «Класифікатора професій» з урахуванням потреб галузі та вимог сучасності: команда Держкіно проаналізувала ринок праці у сфері кіно та подала до Міністерства культури та інформаційної політики України свої пропозиції. Після опрацювання в Міністерстві вони будуть винесені на громадське обговорення з представниками кіноіндустрії.

 

 «З Державним агентством України з питань мистецтв та мистецької освіти ми співпрацюємо також стосовно аналізу освітніх програм за спеціальністю 021 «Аудіовізуальне мистецтво та виробництво» та їх узгодження з існуючими на сьогодні освітніми потребами у сфері кінематографії. Уже створено відповідну робочу групу, до складу якої увійшли представники Міністерства, Держкіно, навчальних закладів та сфери кінематографії», – розповідає про ініціативи перша заступниця голови Державного агентства України з питань кіно ЮЛІЯ ШЕВЧУК.

 

Саме зараз за підтримки Агентства реалізується проєкт «База кінематографістів України».

 

«Ми прагнемо зібрати разом усіх, хто залучений до сфери кінематографу в Україні. Фактично це може стати новою платформою для обміну досвідом між представниками галузі – від гримера до сценариста, продюсера або режисера. А це точно найкращий спосіб отримати нехай не освіту, але знання», – розповідає МАРИНА КУДЕРЧУК.

 

Цифровізація торкнеться й документообігу. За словами очільниці Агентства, зараз розробляється механізм, який дозволить подавати до Держкіно документи на отримання державної підтримки та участь у конкурсному відборі кінопроєктів у електронному форматі через особистий кабінет на офіційному сайті Держкіно.

 

«Я дуже хочу, щоб паперовий архаїзм якомога швидше залишився в минулому», – наголошує голова Держкіно.

 

Плани–2021: Кешрибейти, українські локації та кіно для глядача

 

Незважаючи на кризу, викликану пандемією, українському кіно – бути, запевняють у Держкіно.

 

У Державному бюджеті на 2021 рік, прийнятому Верховною Радою України, кошти на бюджетну програму «Державна підтримка кінематографії» передбачаються в сумі 600 млн грн, на програму «Гранти Президента України молодим діячам мистецтва для створення і реалізації творчих проєктів у сфері кінематографії та премії за видатні досягнення у галузі кінематографії» – у сумі 4,1 млн грн.

 

Вдосконалення нормативної бази проведення конкурсів та надання кешрибейтів, розробка програми розвитку національної індустрії на наступні роки, співпраця з місцевою владою та відстоювання інтересів індустрії – ці кроки Держкіно з 2020-го будуть продовжені наступного року.

 

До Міністерства культури та інформаційної політики України були подані проєкти змін до Порядку конкурсного відбору кінопроєктів, які винесли на громадське обговорення. Після нього планується ще проведення низки круглих столів із представниками галузі.

 

Готується проєкт Концепції загальнодержавної програми розвитку національної індустрії, який також буде винесено на громадське обговорення:

Юлія Шевчук, перша заступниця голови Державного агентства України з питань кіно

«Таким чином ми матимемо можливість почути всіх представників сфери та врахувати всі виклики, які постають у розвитку всіх напрямів кіноіндустрії», – коментує ЮЛІЯ ШЕВЧУК.

 

Ще одним напрямом роботи Агентства з 2020-го, який триватиме у 2021-му, стануть ознайомчі поїздки регіонами України, щоб продемонструвати представникам української кіноіндустрії природні локації для створення фільмів. Голова Держкіно разом із продюсерами та кіновиробниками вже відвідали Херсонщину. У планах на майбутнє – показати кінематографістам привабливість України, її унікальні локації та можливості для зйомок фільмів, а також створення каталогу локацій України, який у перспективі можна презентувати зарубіжним кіновиробникам, що планують фільмувати в нашій країні.

 

Уже наступного року повноцінно зможе запрацювати підтримка у вигляді кешрибейтів: нормативна база для їх надання повністю сформована саме у 2020-му.

 

Найголовніше як для 2021-го, так і наступних років – українське кіно, яке фінансово підтримала держава, має дійти до глядача.

 

«Ми продовжимо підтримувати промокампанії стрічок, які планують вихід у прокат, надавати підтримку фестивалям та заходам, що сприяють розвитку українського кіно, та максимально інформувати про всі події кіногалузі на наших сторінках у мережі та в ЗМІ. Незмінним залишається головне: стрічки, які створюються за державні кошти, мають бути цікаві глядачам. Буде це широка аудиторія з відповідним бокс-офісом чи успішна фестивальна історія фільму: чітке маркетингове розуміння цієї «своєї» аудиторії та шляху стрічки до неї – це завдання продюсерів фільмів, які йдуть до нас на конкурсні відбори. Ми готові максимально сприяти їм та допомагати у просуванні їхніх фільмів. Держава надає фінансову та інформаційну підтримку для створення та успішного виходу кінофільмів, кіновиробники зі свого боку повинні бачити, якою є аудиторія стрічки ще на етапі формування її ідеї», – резюмує МАРИНА КУДЕРЧУК.

Колектив Державного агентства України з питань кіно

 

Читайте також:

Новини

Держкіно та Українська Кіноасоціація запрошують долучитися до лондонської виставки FOCUS

15 – 17 грудня вже вшосте відбуватиметься міжнародний захід для професійної кіноспільноти – виставка FOCUS DIGITAL. З 2018 року Україна є постійним учасником цієї події.

09.12.2020
об 12:19

Статті

2020 у кіно: Найкращі фільми року від Анни Мачух

З упевненістю можна сказати, що 2020 рік став викликом для кіноіндустрії по всьому світу. Фестивалі переносилися, прем’єри фільмів відмінялися, зйомки зупинялися. Однак кризовий період – це час пошуку нових можливостей та форм існування. Попри складнощі глядачі змогли побачити цікаві та оригінальні стрічки, які були представлені і на українських кінофестивалях. Виконавча директорка Української кіноакадемії та директорка зі стратегічного розвитку Одеського міжнародного кінофестивалю Анна Мачух розповіла, що вразило її найбільше за цей кінорік.

31.12.2020
об 12:12

Новини

UA: КУЛЬТУРА покаже «Фантастичних українців», «Мир вашому дому!» та «Легенду Карпат»

Якщо в вашому домі сьогодні працює телевізор, вмикайте суспільний телеканал UA: КУЛЬТУРА, який підготував до новорічних свят цікаву і тематичну програму. Фільми піднімуть вам настрій, додадуть віри у дива та нагадають про досягнення українців.

31.12.2020
об 14:28

Новини

Рада з державної підтримки кінематографії обрала переможців 14-го пітчингу

Сьогодні, 6 жовтня, відбулося засідання Ради з державної підтримки кінематографії. Під час якого оголосили переможців Чотирнадцятого конкурсного відбору кінопроєктів на державне фінансування. Щоправда за рішенням членів Ради без пальми першості залишилося три анімаційні категорії, а саме «Анімаційні повнометражні фільми (для широкої глядацької аудиторії)»; «Анімаційні повнометражні фільми (авторські)», нагадаємо, у цій категорії приймав участь лише один проєкт - «План Мадагаскар» режисера Івана Орленко; «Ігрові повнометражні для дитячої аудиторії». У решті категорій обрано роботи, які отримають держане фінансування на фільмування.

06.10.2020
об 17:51

Інтерв'ю

Валентин Васянович: «Питання збереження державної підтримки для кіно найактуальніше»

До виходу на екрани українських кінотеатрів фільм «Атлантида» Валентина Васяновича вже взяв участь у півсотні кінофестивалів у різних куточках світу та отримав приз на кінофестивалі у Венеції, а ще стрічка боротиметься за «Оскар». Понад десяток кінофорумів ще чекають стрічку попереду. Про перепустку на фестивалі класу А, очікування від прокату «Атлантиди» на батьківщині, нового українського героя, документальний підхід до фільмування, нову стрічку «Відблиск» і головні виклики для кіногалузі режисер розповів у ексклюзивному інтерв’ю VGL cinema.

24.09.2020
об 14:47