Трейлери та відео

Катрін Денев: "Треба бути, а не казатися"
Генпродюсер ОМКФ Юлія Сінькевич про фестивальне свято та продюсерські будні.

Людмила Горделадзе: «Кінотеатрам потрібен глядач і голлівудське кіно»

24.11.2020
об 19:35
Автор: Дар'я Мирошниченко

Другий тиждень поспіль кінотеатри не працювали в суботу та неділю. За результатами попереднього скороченого вікенду всі побачили, наскільки сильно знизилися цифри загального бокс-офісу, та усвідомили, що власники мереж не лякали, коли говорили, що основний прибуток приносять саме вихідні. Минулого тижня представники кінотеатрального бізнесу сподівалися на скасування заборони працювати в суботу і неділю, на цьому – на те, щоб 28 і 29 листопада стали останніми неробочими днями в 2020 році для кінозалів. Однак в Україні заговорили про другий локдаун. Яка допомога потрібна кінотеатрам від представників влади, чи можуть її забезпечити в коронавірусну добу та які альтернативні шляхи має кінобізнес для подолання кризи? Про це VGL cinema вирішив поспілкуватися з членкинею Ради з державної підтримки кінематографії та засновницею кінотеатру «Жовтень» Людмилою Горделадзе.

 

Спогади: Людмила Борисівна Горделадзе на церемонії вручення «Золота Дзиґа-2019»

 

– Людмило Борисівно, до яких наслідків може привести карантин вихідного дня кінотеатри?

– Картин вихідного дня – це додатковий удар по прибутковості кінотеатрів і загалом по можливості вижити. Весняний локдаун був першим ударом, потім дозвіл на заповнення лише 50 % від загальної кількості місць в залі, далі відмова голлівудських компаній випускати фільми в прокат і ось загальна ситуація з карантином. З кожним новим ударом прибутковість ставала все нижчою й нижчою. Наскільки мені відомо, у більшості кінотеатрів за весь період пандемії прибуток не зростав більше ніж на 30 %, порівнюючи з попередніми відповідними періодами. Отже, бізнеси, які опинилися в такій ситуації, позбавляти можливості працювати в суботи та неділі, тобто ще мінус 50 – 70 %, які кінотеатри заробляють у вікенд від загального валу, – це повністю приректи їх на абсолютно збиткове існування.

 

«Кожному потрібно думати про свій бізнес і можливості протриматися»

 

– Як може уряд підтримати кінотеатри в коронавірусний період? Чи передбачається якась фінансова допомога від держави?

– Жодної фінансової підтримки немає, крім Українського культурного фонду, на гранти якого подали документи абсолютно всі після весняного карантину. Однак там складна ситуація з виплатами. Спочатку нам обіцяли, що гроші будуть у жовтні, тобто відразу після укладення договорів, потім УКФ офіційно заявив, що гроші надійдуть у середині грудня. На жаль, від нарад до реальної фінансової підтримки – довгий шлях, але, чи варто розраховувати на державу, яка, на мій погляд, зараз має займатися питаннями медицини. До того ж кінотеатральний бізнес – це та справа, де потрібні самоінвестиції. Ми залежимо від клієнтів, тому на сьогодні багатьом кінотеатрам потрібен глядач і голлівудське кіно.

 

– Чи можуть міжнародні гранти бути виходом для кінотеатрів?

- На сьогодні таких грантів немає. Гроші – це завжди інвестиція. У збитки ніхто не хоче вкладати свої кошти. Кожному потрібно думати про свій бізнес і можливості протриматися самостійно.

 

 

– Як у «Жовтні» переживають карантин вихідного дня?

– Я супротивник ідеї карантину вихідного дня. Водночас особливості роботи з аудиторією в «Жовтні» дають свої плоди. Наш глядач до нас приходить, оскільки кінотеатр «Жовтень» не надто залежить від голлівудського репертуару, у нас є багато сеансів з європейськими фільмами, фестивальними програмами тощо. На сьогодні наш кінотеатр чи не єдиний у Києві, що системно займається арт-хаузом. Загалом, навіть за умови заповненості зали на 50 % необхідна відвідуваність для виживання в нас є. Проте без вихідних листопад буде важкий для виплати зарплат і здійснення інших платежів.

 

«Зараз ситуація для кінотеатрального бізнесу є трагічною, але, безумовно, галузь виживе»

 

– Як вважаєте, великі кіномережі зможуть вистояти в цій непростій ситуації?

– Приватні підприємства, які завжди жили й розвивалися виключно на свої кошти і, скажемо чесно, за рахунок контенту Голлівуду, зараз перебувають у складній ситуації. Їм, на відміну від кінотеатрів, що не належать до великих мереж, завжди потрібні значні оборотні кошти. Моє особисте відчуття, що мережам доведеться значно скорочувати кількість залів, а це свідчить про те, що надалі ні для українського кіно, ні для французького, ні для будь-якого іншого в нашій країні не буде необхідного культурного простору. У нас і до карантину великих екранів на сто тисяч населення було менше, ніж у розвинених країнах, а після й поготів. Останнім часом в Україні з'явилися перспективи й можливості розвитку кінотеатрів, адже глядач почав ходити – відвідуваність підвищувалася. За всіма напрямками показники повзли вгору, зокрема й за квитками на українські стрічки. Зараз ситуація для кінотеатрального бізнесу є трагічною, але, безумовно, галузь виживе. На сьогодні представникам кінобізнесу важливіше розуміти –дадуть нам нормально працювати чи зовсім закриють на грудень, новорічні свята й далі…

 

 

– Карантинні обмеження негативно позначаються не тільки на кінотеатральному бізнесі, але й на кіновиробництві. Кінотеатри, які зможуть подолати всі труднощі, через якийсь час можуть зіткнутися з новою проблемою – недостатня кількість контенту. Що їх чекає в перспективі?

– Багато експертів вважають, що буде коригування репертуарної практики, будемо показувати альтернативний контент: театральні постановки, видові фільми, неігрове кіно, можливо, невеликі серіали… Словом, кінотеатр набуде свого первісного формату й стане театром кіно. Також можуть виходити прем'єри фільмів перед тим, як з'явитися на стримінгових сервісах, ті ж серіали можна презентувати таким чином. Усе це можливо, якщо не повернеться потік голлівудського кіно. Зрозуміло, що в піврічному обрії Голлівуду не буде, можливо, що його не буде й довше. Уже зараз є якесь уповільнення перспективних планів. Усе частіше з'являються якісь релізи або виробництва, які заявляють про готовність вийти на екрани у 2022 році. За українським кіно теж є переноси і релізів, і плану термінів виробництва фільму. Наприклад, нещодавно прийнято рішення про перенесення «Довбуша» режисера Олеся Саніна. Це великий реліз, який повинен був вийти восени цього року, але він не готовий, тому що у виробничому плані є зйомка з акторами з Польщі у весняний сезон у Карпатах. Через ковід ці зйомки не відбулися, а значить, і забезпечити завершення знімального процесу в строк не вийде. Ще є якась кількість українських фільмів, які готові й можуть виходити, але вони не можуть «закрити» репертуарну сітку, яка потрібна для великих кінотеатрів. Іншими словами, немає перспективи довгострокового планування. Також і з короткостроковими цілями є певна складність, оскільки ми не розуміємо, буде локдаун чи ні. Висловлюючись фігурально, «хвіст кішки» рубають по шматочках…

 

«Потрібно приймати кардинальні рішення»

 

– Чи може стати онлайн-кінотеатр виходом, якщо буде абсолютний локдаун?

– Я була на конференції від Асоціації «Європа-сінема», де ще без COVID-19 говорили про таке. Розумієте, європейські кінотеатри показують такий контент, який виходить не прем’єрними релізами, як голлівудське кіно. Фільм  може з'явитися в інтернеті раніше, ніж заплановано прокат у тому чи іншому кінотеатрі. Ці кінотеатри (мережа «Європа-сінема») виживають не за рахунок клієнта, а завдяки багатоканальній підтримці фондів, грантів, своїх держав, програм «Креативної Європи», від яких отримують десятки тисяч євро на рік, і я зараз говорю не про ситуацію в період пандемії. Тобто європейські колеги вже впроваджували технології створення власних онлайн-платформ при кінотеатрі. Людина купує квиток і йде дивитися фільм або в кіно, або віртуально. Проте це не є прибутковим заходом – більше розглядалося як додаткові бонуси для закладів. Думаю, у наших реаліях таким чином можна було пережити перший локдаун, але зараз потрібно приймати кардинальні рішення.

 

Фото з відкритих джерел

Читайте також:

Новини

Пітчинг патріотичних серіалів: «Гніздо горлиці» та «Червоний» можуть набути нових форм

На наступному тижні відбудеться пітчинг патріотичних серіалів. Наприкінці листопада кіновиробники вже дізнаються, хто з них отримає 50 % державної фінансової підтримки від загального кошторису проєкту для створення своєї історії з продовженням.

16.11.2020
об 18:11

Статті

Карантин вихідного дня кінотеатральний бізнес може не пережити

Кожного дня оновлена статистика захворівших на Covid-19 є не втішною для лікарів. Оцінюючи ситуацію, очільники держави бачать, що економіка України другого локдауну не витримає, тож міністри шукають інших рішень у запобіганні поширення коронавірусної інфекції. Одним з ймовірних виходів може стати карантин вихідного дня, який планують впровадити з 14 листопада. Проте експерти та представники галузі вважають, що він матиме негативні наслідки для сфери культури та креативних індустрій, зокрема, згубним для кінотеатрального бізнесу.

10.11.2020
об 19:29

Новини

На межі виживання: «Планета кіно» розглядає варіант закриття кіномережі

Карантин вихідного дня поставив кіномережі перед вибором: зачинятися чи шукати підтримки. Оскільки на зустріч власникам кінобізнесу не йдуть, приміром, кіномережа «Планета кіно» розглядає варант припининня свого існування.

19.11.2020
об 14:30

Новини

Нова відзнака: «Золота Дзиґа» вручатиме нагороду імені Юрія Мінзянова

Національна кінопремія «Золота Дзиґа» запроваджує нову назву номінації на честь відомого українського кінопродюсера Юрія Мінзянова, який раптово помер 7 листопада. Вже під час проведення V церемонії нагородження, переможцям вручатимуть статуетку за «Найкращий короткометражний ігровий фільм» (Премія ім. Ю. А. Мінзянова).

23.11.2020
об 12:45